MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..


Sunday, May 31, 2009

Hijrah??

Bumi barokah Darul Quran...


Hurmm..dah habis rupanya..
belajar kat sini..
22 Mei hari terakhir..
tapi tak juga..
sebab 24hb tu datang balik..
ada la kerja sikit..hee

Perasaan??
Macam2 perasaan ada..
Sedih, gembira, cuak,.emm..
Takkan terlafaz dengan kata-kata..

Erm..lepas ni ke mana hala tujuku?
Bidang apa yang aku akan ceburi pula?

Walau apa pun..
Kenangan berada di DQ takkan ku lupakan..
Dengan usrahnya..
Dengan ragam adik beradik usrahnya.. (Angah Liyana, Achik Et, Alang Ummu, Ateh Faezza, Uda Syakirah, Anje Pkah & Anjang Yati)
Dengan naqibahnya.. (Ayong-K. Aeshah Jamil & Along-K. Hanisah Mohadis)
Dengan Ribatnya.. (teringat kat Exco2 masa tu..garang beno.. K. Aziah, K. Hana', K. Fatimah, K. Zue, K. Ku, K. Maza, K. Lina, K. Nini, K. Azma, K. Wa, K. Hajar. U. Azan, U. Ihsan, U.Syaukani, U. Firdaus & yang seangkatan dengannya lah..x larat nak sebut sorang2..sori yer..)
Dengan HAFAZnya..
Dengan MANTOPnya..
Dengan INTERFAMEnya.. (walaupun tak join sebab ada masyaqah..hee)
Dan macam-macam lagi lah..macam-macam ada..
Tapi yang paling tak dapat dilupakan..Kemanisan Ukuwwah yang terjalin di sana..

Kalau hitung2 balik..
Setahun setengah duk kat DQ..
Cukup ke??
Ntah la..
Muhasabah diri balik..
Secara jujurnya,.
Banyak perkara baru dan ilmu yang bermanfaat dapat diambil sebagai mutiara dan permata..
Dengan tarbiyah yang mantop.. (insyaAllah..)
Sedikit sebanyak mengajar aku erti kehidupan..

Tapi pelbagai persoalan sering timbul..
Berapa banyak yang dah aku sumbangkan untuk Islam?
Sudah cukupkah bekalan yang ku bawa..
Untuk melangkah ke destinasi seterusnya??
Sanggupkah aku untuk menghadapi mehnah dan tribulasi di luar sana??
Bersediakah aku untuk menjadi pembimbing bagi mereka yang memerlukan insan seperti kita??
Mampukah aku untuk menjaga Kalamullah??
Bolehkah aku terus thabat dan istiqomah dalam perjuangan??
Dan pelbagai lagi persoalan2 yang bermain di kotak fikiran..
Fikir2kanlah..

حاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبوا

No comments: