MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..


Wednesday, March 28, 2012

Dikau Orang Yang Paling Cantik Pernah Aku Jumpa..



Bismillah wal Hamdulillah.

Based on the title above, guess who? Who is the beautiful one? Later i'll let you know who she is. :)

Let we begin with a story..

"Perempuan First Class"

Teringat masa zaman sekolah menengah dulu, Ketua Pelajar ketika itu memberikan tazkirah lepas maghrib. Dan ayat dia yang saya tak boleh lupa dan terkesan sampai sekarang, "Banat (sisters), tolonglah jadi muslimah first class. Sebab jarang ada orang lelaki yang nak perempuan second class apatah lagi yang low class." <-- lebih kurang gitu la ayat dia.. ^^'

Pergh. Masa dengar tu, berasap jugak la hati ni kan. Tapi bila fikir-fikir balik, muhasabah diri, yup, takda yang salah pun apa yang diungkapkan tu. Agak-agak macam mana kita nak definisikan "perempuan first class" tu ek?

Mari kita lihat, apa kata mereka..~







Yes, masing-masing punya intepretasi tentang istilah buatan manusia ini.

Apakah "Perempuan First Class" menurut saya?

Saya bukanlah seorang isteri Nabi yang bisa memberikan panduan selepas ketiadaan Nabi.
Saya bukanlah seorang sahabat Nabi yang mampu mengindahkan isi makna Al-Quran dengan perlakuan.
Saya bukanlah seorang ulama' dan fuqaha' yang berkelayakan memberikan ijtihad dan pandangan.
Saya bukanlah seorang cendekiawan Islam yang mempu menafsir dan mencetus idea selari dengan syariat Islam.
Saya bukanlah seorang sasterawan yang bisa merungkai maksud sesuai dengan maknawi alam.
Saya juga bukanlah seorang pelajar terulung untuk memberikan definisi yang diterima pakai oleh semua.

Saya hanya insan biasa-biasa yang mendambakan keredhaaNya atas setiap derapan langkah yang saya atur dan diaturkan olehNya untuk saya di bumi ini, lantas bercorakkan ilmu dan amal yang seiring dengan Al-Quran dan As-Sunnah, saya mampu mendekorasi tanah milik Tuhan ini dengan gagasan Islam meskipun terpaksa mengharungi onak dan duri, jua mehnah dan tribulasi. Beriltizam melaksanakan perintah Allah dan Rasul, menghormati ibu bapa dan orang tua, punya hubungan baik dengan manusia dan mampu lakukan yang terbaik di dunia untuk bekalan di akhirat sana. Biarpun saya tidak dipandang tinggi di sisi manusia, cukuplah saya diterima dan diangkat nilai yang selayaknya tika di hari perhitungan kelak.

Itulah definisi "Perempuan First Class" menurut saya yang serba dhaif ini. :) Sesiapa sahaja bisa menjadi watak "Saya" mengikut definisi saya dia atas, sekiranya dia mahu dan ada inisiatif untuk menuju ke arah itu.

Leceh Ke Jadi Perempuan?

Kadang pernah tak terfikir, "camna ek jadi orang laki? macam best je..orang perempuan ni leceh sikit, serba-serbi kena jaga."

Orang akan berfikiran begitu sekiranya dia tidak memikirkan apa kelebihan yang orang perempuan ada. 

Kalaulah dia tahu, sebenarnya mudah je orang perempuan ni nak masuk SYURGA. Seandainya dia tahu, apa yang Allah telah tetapkan buat golongan wanita ini turuti ada HIKMAH dan nilai di sebaliknya. Sekiranya dia tahu, hanya golongan wanita yang manusia panggil "cantik". (sebab lelaki orang panggil "hensem". hehe~)

Mahu tahu kelebihan-kelebihan menjadi seorang wanita yang berjaya di sisi Allah Taala? Boleh lihat di sini.

HIJAB - Hanya Disyariatkan Buat Muslimah

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:
"Apabila seseorang wanita melakukan solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara maruahnya, dan taat pada suami, maka masuklah mana-mana pintu syurga yang dikehendakinya."

Hakikatnya, wanita mudah untuk mendapat pahala dan mendapat syurga Allah Taala. Namun awas, wanita juga mudah terjerat dan terjerumus ke lembah yang membawa kepada neraka.

Sayang sekali, jika kita digelar seorang wanita / perempuan, kita gagal mengenakan pakaian yang menutupi aurat kita sepertimana yang Allah telah tetapkan. Sayang sekali, jika kita mengaku kita beragama Islam, namun kita gagal membezakan akidah kita dengan mereka yang belum memeluk agama Islam. Sayang sekali saudaraku, seandainya kita tahu memakai hijab sehingga menutupi paras dada itu wajib, akan tetapi kita tidak laksanakannya.


Apalah sangat bebanan sehelai kain andai ganjarannya nanti merupakan syurga Allah yang kita sering idam-idamkan..?

Serius saya cakap, seandainya anda memakai tudung yang bisa menutupi dadamu, nescaya anda tidak akan rasa ingin memakai pakaian yang ketat dan sendat. Kerana gula-gula yang ditutup rapi lebih terpelihara berbanding gula-gula yang terdedah. Kan?

Sekiranya anda sudah mula terdetik dan ingin berhijrah ke arah lebih baik (sama ada sudah mula memakai tudung, atau mula berpakaian longgar, dsb), DIKAU ORANG YANG PALING CANTIK PERNAH AKU JUMPA.. :)

Sekian.

~ Aslih Nafsak Wad'u Ghairak ~

6 comments:

Dear bella said...

Wah betul tu...
Bagi saya wanita first class tu wanita yang menjaga pergaulan dia. Dia tidak terlalu bebas bergaul dgn lelaki dan menjaga batas2 pergaulannya bila terdapat tuntutan pekerjaan. hehe... lain org lain pendapatnya... ^^

'Aishah Jauhara said...

Yup. Saya setuju juga dengan pendapat saudari. Setiap orang akan membuat tafsiran mengikut kondisi dia sekarang ini bilamana ia rasa perlu.

Saya cuba mendefinisikan ia dari sudut saya sebagai seorang hamba Allah, anak dan pelajar. Saya tidak memasukkan elemen sebagai seorang isteri disebabkan saya belum berumahtangga. :) Barangkali elemen tersebut akan hadir bilamana kita sudah berkahwin - tanggungjawab seorang isteri kepada suami.

Mungkin sampai satu masa perlunya elemen tanggungjawab sebagai seorang pemimpin pada ahli dibawahnya. Semua itu bergantung pada kondisi seseorang bagaimana dia mampu menafsirkan istilah "perempuan first class".

Walaubagaimanapun, apa jua peranan yang kita hadapi, pastikan Allah dan Rasul diletakkan di tempat yang utama, dan menjalani kehidupan berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah, kelak diri anda akan mendapat tempat tertinggi di sisi Allah, insyaAllah.

Moga kita semua tergolong dalam golongan orang2 yang bertaqwa.. :)

*terima kasih saudari atas komentar. Barokallahu fiik.. ;)

hidayah bahar said...

ya Allah, sangat menyentuh kalbu ini. terima kasih ya ukhti. sangat bermakna entri saudari buat diriku ini. terima kasih :)

'Aishah Jauhara said...

Sama2 kasih :)
Segalanya datang dari Allah Taala.

Terima kasih atas komen dan kunjungan.. ;)

A.N said...

Bestnya kalau boleh balas kat Ketua Umum enti tu.

"Tolonglah jadi lelaki 1st class. Sebab dah penat nak tengok lelaki Melayu meramaikan umat kat pusat serenti."


hm.

'Aishah Jauhara said...

Huhu :)

Betul juga kan.. ^_^'

*harap orang terbabit baca komen saudari.. hehe~