MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..


Thursday, October 8, 2009

Kalimah Toyyibah..


"Perhatian kepada para penumpang yang dihormati,
untuk keselamatan anda,
sila berdiri di belakang garisan kuning.
Sila beri laluan kepada penumpang yang ingin turun dari tren terlebih dahulu sebelum menaikinya.
Para penumpang dinasihatkan supaya berwaspada terhadap penyeluk saku
dan menjaga barangan peribadi yang dibawa
semasa berada di stesen dan juga di dalam tren.
Anda tidak dibenarkan merokok di kawasan stesen dan di platform.
Terima kasih di atas kerjasama anda."

Setiap hari, bahkan setiap beberapa jam, kami yang menetap di rumah berhampiran dengan stesen KTM UKM ini, akan terdengar suara yang 'merdu' membaca ayat peringatan di atas ni walau tanpa diminta. Kadang-kadang bingit dibuatnya. Sampai boleh hafal ayat keramat tu. Tapi, itu tandanya mereka sayangkan kita. huhu.. Walaupun begitu, syukur alhamdulillah, dengan adanya kemudahan pengangkutan ini, yang sangat-sangat dekat dengan rumah saya (kalau jalan kaki, boleh sampai tidak lebih dari 5 minit), malah apabila keluar rumah ke halaman, boleh nampak kelibat manusia di kawasan KTM tersebut, menjadikan pengangkutan ini sebagai alternatif yang kedua untuk membawa saya ke tempat-tempat lain. Kadang-kadang, tiada siapa yang mampu menghantar saya ke sana-sini, al-maklumlah, kereta sendiri pun tak ada, apatah lagi lesen..hehe..

Maaf, ke situ pulak. Sebenarnya, kali ini, saya ingin berkongsi sedikit, input yang saya dapat ketika mendengar tazkirah di satu tempat. Suka saya untuk mencoretkannya di sini. Moga kita sama-sama beroleh manfaatnya..

Suatu ketika, Musa a.s berdoa kepada Allah:
"Oh Tuhanku, ajarlah aku suatu doa yang aku berdoa dan memohon kepadaMu dengannya."

Tuhannya berfirman:
"Wahai Musa, katakanlah, 'Tiada Tuhan selain Allah'."

Musa a.s berkata:
"Setiap orang mengucapkan 'Tiada Tuhan selain Allah'."

Allah s.w.t berfirman:
"Wahai Musa, seandainya langit yang tujuh dan bumi-bumi diletakkan pada satu tapak tangan dan kalimat 'Tiada Tuhan selain Allah' pada tapak tangan yang lain, maka kalimat 'Tiada Tuhan selain Allah' akan lebih berat (timbangannya)."

"Tiada Tuhan selain Allah". Kalimat ini mempunyai sinar yang berkilau dan sorotan yang menembus tabir. Ia mengoyak lembaran dosa dan kebingungan sesuai dengan kadar kekuatan sinar itu dan kelemahannya. Perbezaan kekuatan cahaya itu pada hamba-hamba tidak boleh diketahui oleh Penciptanya sendiri.

Sesetengah orang, cahaya kalimat ini di hatinya bagaikan matahari. Sesetengah yang lain, cahaya kalimat ini di hatinya bagaikan bintang. Sesetengah yang lain lagi, cahaya kalimat ini di hatinya bagaikan tempat api yang besar. Sesetengah yang lain pula, cahaya kalimat ini, bagaikan lampu yang terang. Sesetengah yang lain, cahaya kalimat ini bagaikan pelita yang agak terang.

Jika cahaya kalimat ini semakin kuat, ia akan membakar keraguan yang bersarang di hati manusia dan menundukkan hawa nafsunya.


Firman Alah s.w.t dalam Surah Ibrahim, ayat ke-24:

أَلَمۡ تَرَ كَيۡفَ ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلاً۬ كَلِمَةً۬ طَيِّبَةً۬ كَشَجَرَةٍ۬ طَيِّبَةٍ أَصۡلُهَا ثَابِتٌ۬ وَفَرۡعُهَا فِى ٱلسَّمَآءِ

Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: Kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh dan dan cabang pucuknya menjulang ke langit.

Kebahagiaan orang mukmin adalah mencintai Allah. Manakala cinta kepada Allah merupakan kebahagiaan tersendiri, asasnya lebih dalam dari setiap yang dalam. Mereka yang benar-benar beriman sahajalah yang dapat merasakannya. Dan perasaan ini, tidak boleh ditukar ganti dengan apa pun.


Wanita itu lebih mahal daripada harta simpanan dan lebih berharga daripada kekayaan.

3 comments:

Asma' Wardah said...

Oh my dear..plz check ur arabic grammar...Kalimatan Toyyibah? yujad error fiiha..huhu

'Aishah Jauhara said...

Terima kasih ye Prof. Asma` Wardah..

nuraa ashikin said...

salam aisyah..waaaa..siap bley hafal lg aper yg org kat stesen komuter tu ckp..mantapppp!!heheheh:)