MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Tuesday, October 20, 2009

Tak Habis Lagi..


Bismillahi wal Hamdulillah..

Segala puji bagi Allah yang memberikan hambaNya ini untuk terus hidup sebagai khalifah di muka bumi. Alhamdulillah, sakit yang Allah timpakan ke atasku sebagai amaran untukku terus mengabdikan diri kepadaNya sudah beransur pulih. Cuma penyakit selesema masih berlarutan, tambahan pula berpenyakit resdung sepertiku, sedikit menyukarkan untukku bernafas seperti biasa.

Walaupun dalam keadaan kepala yang sering sakit, saya turut mengikuti keluarga bermusafir ke Kuala Terengganu untuk menghadiri Majlis Kesyukuran sahabat baik bapa merangkap sabahat kakak saya ketika berada di Yaman, Ustaz Dzulkhairi.Bertolak pada hari ahad jam 3 pagi, kemudian tiba semula di kediaman kami pada hari yang sama jam 11.30 malam. Alhamdulillah perjalanan kami selamat tiba dan pulang.

Pagi tadi, bapa, mak, kakak dan saya pergi membeli-belah di Bangi. Setibanya kami di rumah, ada seorang lelaki berulang-alik di perkarangan rumah kami. Gamaknya berkali-kali memberi salam, tidak ada orang menyahut. Dia segera datang kepada bapa.

Baju hitam : Assalamu'alaikum pakcik.

Pak Den : Wa'alaikumussalam.

Baju hitam : Begini pakcik, ada seorang student ..... ni, kami selalu nampak dia bawa perempuan ke rumah dia. Rumah dia selang 3 rumah je ni. Pagi tadi kami nampak dia bawa lagi perempuan tu. Sekarang kami dah kepung rumah dia. Macam mana ni pakcik?

Pak Den : Kalau ikut prosedur ni, bawa ke balai polis je la.

Baju hitam : Err..

Akak merah : Perempuan tu indon ke?

Baju hitam : Tak. Melayu je. Tapi laki tu student la, tengah tunggu nak grad rasanya. Lelaki tu dah banyak kali dah bawak balik perempuan tu.

Pak Den : Kejap, saya telefon Imam Kamarudin dulu.

tak lama kemudian...

Pak Den : Imam ni ada mesyuarat la. Dia suruh contact En. Hisyam pulak. Tapi call2 tak dapat. Kata Imam bawa ke balai dulu.

Baju hitam : Pakcik cuba pegi dulu la. Bagi la pape sikit kat dia. Kalau kami bagi, alamatnya pecah habis la.

Pak Den : Ok la. Kita tengok dulu.

Kami berjalan kaki menuju ke rumah yang dimaksudkan. Sampai sahaja di rumah terbabit, budak2 kampung dah berkerumun. Si lelaki terbabit dah tercegat depan pintu dengan muka yang gelabah.


Bdk kmpg 1 : Ha..ustaz tengok budak ni, bawak balik perempuan tak tentu pasal.

Bdk kmpg 2 : Ustaz, ni kad pelajar dia. Dia ni .......(kos)

Bdk kmpg 3 : Akak2, tolong ceramah kat perempuan ni. (depa minta tolong kat kami..kui3)

Tak lama kemudian..


Pak Den : Bawa ke balai.

Bdk kmpg 4 : Nak bawak kereta mana ni?

Pak Den : Naik kereta saya.

Bdk kmpg 5 : Ha..kau pergi siap2 sana. Baca la apa-apa pun. Doa qunut sampai habis ke..hahaha..

Kami pulang semula ke rumah untuk mengambil kereta. Bapa dan kakak saya yang bawa mereka. Saya tinggal di rumah la..demam saya pun tak pulih sepenuhnya lagi. Lebih baik berehat di rumah. Jadi saya tidak tahu apa-apa perkembangan terbaru. Sebab depa tak balik lagi. Mungkin masih berada di balai.

Saja ja. Tu je nak cerita. Sebagai kesimpulan, orang Islam sekarang dah tak mengambil berat tentang hukum-hakam agama. Mana yang halal dan mana yang haram. Mana yang disuruh dan mana yang dilarang. Semua pakai redah je.. Sesungguhnya, segala-galanya Allah telah tetapkan dalam Quran dan mendapat huraian dari hadith Rasulullah. Cuma kita sendiri yang suka mengambil endah tak endah akan pelaksanaannya.

Moga kita semua tergolong dalam orang-orang yang sentiasa mendapat perlindungan dari Allah taala.

Wallahu a'lam.



No comments: