MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Thursday, July 23, 2009

Kepada Siapakah Cinta Anda Bermuara?

Nafsu itu adalah kuasa penggerak dalam diri seseorang. Jika ia dimanjakan, ia akan ketagih. Tetapi jika dibiarkan, ia akan lupa. Cintailah Nabi Muhammad melebihi cinta kita kepada orang lain! Pernahkah kita bertanya kepada diri sendiri sejauh mana kita mencintai Rasulullah s.a.w? Tahukah kita bahawa bukti cinta tersebut adalah mematuhi apa-apa yang disuruh oleh Rasulullah s.a.w dan meninggalkan apa-apa yang dilarangnya?

Nilailah semula perasaan kita dan ubahlah sasaran cinta kita. Pertama, kepada Allah, kemudian kepada manusia yang telah diutus Allah untuk mengangkat kita dari kesesatan. Jika kita menginginkan sebuah tempat yang tinggi di syurga, maka ingatlah hadith Rasulullah s.a.w.: "Seseorang akan bersama orang yang dicintainya." Bukti utama cinta kepada Rasulullah s.a.w. adalah melakukan apa-apa yang disuruhnya. Bagaimana mungkin seseorang mengaku mencintai Rasulullah s.a.w. sedangkan perbuatannya tidak sesuai dengan dengan apa yang disuruhnya, tidak mengikuti sunnah dan ajarannya?

Carilah buku riwayat hidup Rasulullah s.a.w. dan bacalah. Perhatikanlah betapa agung akhlaknya, betapa lembut tutur katanya, betapa luas kemaafannya, betapa besar rasa takutnya kepada Allah dan sifat zuhudnya kepada dunia. Justeru itulah, ubahlah akhlakmu supaya selari dengan akhlak Rasulullah s.a.w..

Pengkhianatan isteri Nuh dan Lut menyebabkan keduanya celaka dan dikutuk. Manakala kemuliaan diperoleh Asiyah dan Maryam kerana keduanya beriman.

"...bahawasanya Aku dekat. Aku mengabulkan permohonan orang-orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu"

3 comments:

amar90 said...

'Azhiiiim...bgus skali..asif 'ala kulli hal..an-naaas la yakhlu 'anl khathai wan nisyan..bgus2

ربيعة القرسية said...

SubhanAllah..mabruk!peringatan yg sangat baik. jazakillah khairan. :)

aishah jauhara said...

Peringatan bersama..terutama untuk diri yg hina dina ini..