MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..


Wednesday, July 22, 2009

Jadilah Ibu Yang Melahirkan Para Pejuang..

Jangan hanya memandang duri di tangkai mawar,
tetapi pandanglah kelopaknya yang merekah indah..

Dalam peperangan menentang Romawi, Amirul Mukminin Usman bin Affan r.a. melantik Hubaib bin Musalamah al-Fahri sebagai ketua pasukan kaum muslimin. Isteri Hubaib termasuk di dalam pasukan kaum muslimin. Romawi sudah mengisytiharkan permusuhan dengan orang-orang Islam. Sebelum berperang, beliau mengunjungi pasukannya, lalu isterinya bertanya: "Di manakah posisimu jika peperangan telah sengit dan barisan telah terpecah?". Hubaib menjawab: "Engkau akan mendapati aku di tenda pemimpin Romawi atau di syurga!".

Apabila peperangan semakin sengit kelihatanlah Hubaib bersama beberapa orang berperang dengan keberanian yang tiada tandingannya. Allah memberikan pertolongan kepada mereka dan mengalahkan orang Romawi. Hubaib bersegera menuju ke perkhemahan panglima Romawi untuk menunggu isterinya. Ketika sampai di pintu khemah, ia sangat terkejut mendapati isterinya lebih dahulu berada di dalam khemah pasukan musuh.

Sekiranya semua kaum wanita seperti isteri Hubaib, sudah tentu mereka lebih baik daripada kaum lelaki.

Tidak ada yang perlu terlalu dirisaukan dalam hidup ini selagi ada kemampuan untuk bekerja dan bergerak.

No comments: