MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..


Sunday, July 5, 2009

Istighfarlah Wahai Insan..


-Hari Ahad-


" Ya Allah, sesungguhnya aku memohon keampunan kepadaMu di atas setiap dosa yang telah aku ketahui lalu aku dilupakan mengenainya, atau setelah aku ingati ataupun aku lakukan dengan sengaja atau pun tersalah, dan tidak aku syaki lagi bahawa Engkau akan mempersoalkanku tentangnya, sedangkan diriku adalah gadaian di sisiMu sekalipun aku melupainya dan leka daripadanya. Maka cucurilah rahmat wahai Tuhan! Limpahkanlah kesejahteraan dan keberkatan ke atas penghulu kami Muhammad dan keluarga penghulu kami Muhammad dan ampunilah daku wahai sebaik-baik Pengampun!"

-Hari Isnin-

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon keampunanMu atas setiap dosa kerana meleraikan ikatan yang telah Engkau ikat, ataupun aku mengikat ikatan yang telah Engkau leraikan, atau dosa yang mengharamkan kebaikan yang telah Engkau janjikan, atau pun aku mengharamkan ke atas diriku kebaikan yang akan Engkau kurniakan. Maka curahkanlah rahmat wahai Tuhan, dan sejahterakanlah serta berkatilah ke atas penghulu kami Muhammad dan ampunilah dosaku, wahai sebaik-baik Pengampun!"

-Hari Selasa-

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon keampunanMu di atas setiap dosa yang tersembunyi daripada pandangan makhlukMu tetapi tidak di sisiMu, aku memohon kepadaMu agar mengurniakan kepadaku kekuatan untuk meninggalkannya lalu Engkau perkenankannya tetapi aku ulanginya semula lalu Engkau menutupnya. Maka curahkanlah rahmat wahai Tuhan, dan sejahterakanlah serta berkatilah ke atas penghulu kami Muhammad dan keluarga penghulu kami Muhammad dan ampunilah dosaku, wahai sebaik-baik Pengampun!"

-Hari Rabu-

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohonMu di atas setiap dosa yang mengakibatkan putus asa daripada rahmatMu dan putus harap daripada menagih keampunanMu, serta terhalang daripada dikurniakan keluasan kurniaan yang ada di sisiMu. Aku juga memohon keampunanMu di atas setiap dosa yang akan mematikan hati, yang menyalakan kesusahan, yang menyibukkan fikiran, yang meredhakan syaitan dan yang memurkakan Tuhan Yang Ar Rahman. Maka curahkanlah rahmat wahai Tuhan, dan sejahterakanlah serta berkatilah ke atas penghulu kami Muhammad dan keluarga penghulu kami Muhammad dan ampunilah dosa-dosaku, wahai sebaik-baik Pengampun!"

-Hari Khamis-

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon keampunanMu atas setiap dosa yang mewariskan sifat lupa untuk mengingatiMu, yang mengakibatkan kelalaian daripada ancamanMu, yang menyebabkan perasaan aman daripada tipu dayaMu dan yang memutus asakan daku daripada kebaikan yang ada di sisiMu. Maka limpahkanlah rahmat, kesejahteraan dan keberkatan wahai Tuhan, ke atas penghulu kami Muhammad dan keluarga penghulu kami Muhammad, serta ampunilah dosaku, wahai sebaik-baik Pengampun!"

-Hari Jumaat-

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon keampunanMu, atas segala dosa yang yang digagahi oleh badanku dari keafiatan yang Engkau kurniakan, yang dicapai oleh kudratku yang aku perolehi dengan kurniaan nikmat yang Engkau curahkan, yang dilakukan oleh tanganku dengan keluasan rezekiMu, yang aku tutupi dengan tirai TutupanMu daripada pandangan manusia, yang aku bersandar padanya ketika ketakutan terhadapMu atas keamananMu, yang aku percayai dari kemurkaanMu ke atasku padanya dengan kelembutanMu, dan yang aku berpegang atas Kemuliaan dan KeampunanMu. Maka curahkanlah rahmat wahai Tuhan, kesejahteraan dan keberkatan ke atas penghulu kami Muhamad dan keluarga penghulu kami Muhammad, serta ampunilah dosaku, wahai sebaik-baik Pengampun!"

- Hari Sabtu-

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon keampunanMu atas segala dosa yang menyebabkan kemurkaanMu terhadapku. Aku mempunyai kewajipan ke atasMu disebabkan janji yang telah aku meterain bersamaMu, dan ikatan yang telah aku ikat bersamaMu, atau perjanjian yang telah aku berikan semata-mata keranaMu dan bukannya kerana seseorang dari kalangan makhlukMu, tetapi kemudian aku ingkarinya tanpa ada sebarang kepentingan yang melazimkan aku meninggalkannya, bahkan aku telah digelincirkan daripada janji tersebut oleh sifat sombongku dan dinodai dari menjaganya oleh perangai jahatku. Maka cucurilah rahmat wahai Tuhan. Limpahkanlah kesejahteraan dan keberkatan ke atas penghulu kami Muhammad dan keluarga penghulu kami Muhammad dan ampunilah daku, wahai sebaik-baik Pengampun!"

-Antara Istighfar Imam al Hasan al Basri-
Ditulis dan Diucapkan Oleh:

Al-Faqir Ilallah al Qawiyy
Muhammad Fuad bin Kamaludin Al Maliki..

No comments: