MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Monday, October 25, 2010

Tips Ketika Buntu..


Bismillah wal Hamdulillah.

Alhamdulillah, kita masih diberi peluang oleh Allah untuk menikmati dua nikmat yang paling besar, yakni nikmat Islam dan nikmat Iman.

Penulis mengambil kesempatan pada kali ini untuk berkongsi atau memanjangkan lagi salah satu ilmu dari ilmu-ilmu yang Allah telah pinjamkan kepada umat manusia.

Pada asalnya, penulis telah diberi nasihat oleh emak penulis pada pagi tadi, di mana beliau telah mengutip mutiara ini melalui kuliah subuh pada hari Ahad, 24 Oktober 2010 (semalam) di Masjid UKM, Bangi. Penulis merasa ianya sangat berguna dan perlu di'share'kan bersama pembaca sekalian.

Ianya mengenai amalan yang digalakkan untuk kita lakukan, memandangkan mahasiswa-mahasiswi universiti yang rata-ratanya bakal menduduki final exam, mungkin juga berguna buat para pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan akhir tahun, SPM, dsb.




Ringkas dan padat. Seandainya anda buntu ketika menelaah dan mengulangkaji pelajaran, atau 'blank' sewaktu menjawab soalan peperiksaan, anda disarankan untuk membaca..




1) Doa sebelum belajar. Doanya tidak ditetapkan. Bergantung kepada individu.

2) Al-fatihah. Kita hadiahkan buat Junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w, para sahabat baginda, dan ibu bapa kita.

3) Al-fatihah buat diri kita sendiri.

4) Selawat ke atas Nabi, sebanyak 7 kali.


Yakin dan tawakkal kepada Allah.

InsyaAllah, moga Allah mempermudahkan urusan kalian. Walaubagaimanapun, semuanya di bawah kekuasaan dan ketetapan Allah.




Di kesempatan ini juga, penulis memohon kemaafan kepada muslimin muslimat, saudara-saudari, brothers and sisters, yang mengenali penulis atau tidak, secara langsung atau tidak, sekiranya penulis ada melakukan kekhilafan diri serta kesalahan dari segenap sudut. Mohon Allah Taala tidak menutup hijab tika penulis 'berperang' dengan mata pena disebabkan dosa penulis pada kalian.

Jika ada yang perlu dituntut atau yang sewaktu dengannya, boleh khabarkan kepada penulis. Penulis terima dengan hati terbuka. Dan mungkin penulis akan melakukan sesuatu agar pintu kemaafan dapat dibuka. InsyaAllah, penulis juga tidak menyimpan apa jua dendam kesumat dalam hati penulis kepada kalian. Moga sama-sama kita menjadi insan yang pemaaf.




Akhir kata dari penulis, jadikanlah imtihan dunia ini sebagai salah satu wasilah untuk kita mendekatkan diri kepada Allah. Taqarrub ilallah. Rugilah kita jika hanya berusaha, tanpa 'meminta izin' dariNya. Kita perlu berusaha, tetapi perlu diingat, yang memberi kejayaan hanyalah kuasa Allah. Jika kita beranggapan kita berkuasa menentukan kejayaan kita, ingatlah, ada lagi Yang Maha Berkuasa.




Salam imtihan dari penulis. Bittaufiq wan najah. ;)


"Ya Allah, sekiranya kegagalan kami membawa fitnah pada Islam dan perjuangan, maka Kau cemerlangkanlah kami dalam setiap perkara. Dan sekiranya kejayaan kami membuat kami jauh dari Islam dan perjuangan, maka Kau lebih berhak menentukan yang selayaknya untuk kami. Kerana kami mengimani, tiada yang Kau takdirkan sia-sia, melainkan ada hikmah yang belum tersingkap nilainya."


Moga bermanfaat.


~ Aslih Nafsak Wad'u Ghairak ~


3 comments:

The Sahabat™ said...

salam...mohon utk share... ^^

'Aishah Jauhara said...

Wa'alaikumussalam warahmatullah.

Tafaddhol..moga dapat dipanjangkan kepada sahabat-sahabiah yang lain.

Terima kasih.

azim_3110 said...

tambah sket lagi..
klu ade masa sebelum gi dewan exam, bce la yaasin dlu.. huhu.. insyaallah dipermudahkan..