MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Wednesday, October 21, 2009

Ma`assalamah..

Assalamu'alaikum.

Maafkan salah silap ana.

Mohon doa dari kalian untuk kesejahteraan dan ana terus diberikan kekuatan oleh Allah Taala.

Terima kasih atas sokongan semua.

Ilal liqa'.

Hasbiyallahu wa ni'mal wakil..
Ni'mal maula wa ni'man nasir..


Tuesday, October 20, 2009

Mengapa Muslim Biarkan Hati Mati..


Hati adalah organ paling utama dalam tubuh manusia dan ia nikmat paling agung diberikan Allah. Hati menjadi tempat Allah membuat penilaian terhadap hamba-Nya. Pada hatilah letaknya niat seseorang.




Niat ikhlas itu akan diberi pahala. Hati perlu dijaga dan dipelihara dengan baik agar tidak rosak, sakit, buta, keras dan lebih-lebih lagi tidak mati. Sekiranya berlaku pada hati keadaan seperti ini, kesannya membabitkan seluruh anggota tubuh manusia. Akibatnya, akan lahir penyakit masyarakat berpunca daripada hati yang sudah rosak itu.

Justeru, hati menjadi amanah yang wajib dijaga sebagaimana kita diamanahkan menjaga mata, telinga, mulut, kaki, tangan dan sebagainya daripada berbuat dosa dan maksiat.

Hati yang hitam ialah hati yang menjadi gelap kerana bergelumang dengan dosa. Setiap dosa yang dilakukan tanpa bertaubat akan menyebabkan satu titik hitam pada hati. Itu baru satu dosa. Bayangkan bagaimana kalau 10 dosa? 100 dosa? 1,000 dosa? Alangkah hitam dan kotornya hati ketika itu.

Perkara ini jelas digambarkan melalui hadis Rasulullah yang bermaksud: "Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat maka titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam." (Hadis riwayat Ibn Majah)

Hadis ini selari dengan firman Allah bermaksud: "Sebenarnya ayat-ayat Kami tidak ada cacatnya, bahkan mata hati mereka sudah diselaputi kotoran dosa dengan sebab perbuatan kufur dan maksiat yang mereka kerjakan." (Surah al-Muthaffifiin, ayat 14)

Hati yang kotor dan hitam akan menjadi keras. Apabila hati keras, kemanisan dan kelazatan beribadat tidak dapat dirasakan. Ia akan menjadi penghalang kepada masuknya nur iman dan ilmu. Belajar sebanyak mana pun ilmu yang bermanfaat atau ilmu yang boleh memandu kita, namun ilmu itu tidak masuk ke dalam hati, kalau pun kita faham, tidak ada daya dan kekuatan untuk mengamalkannya.

Dalam hal ini Allah berfirman yang bermaksud: "Kemudian selepas itu, hati kamu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Pada hal antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir sungai daripadanya dan ada pula antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya. Dan ada juga antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan." (Surah al-Baqarah ayat 74)

Begitulah Allah mendatangkan contoh dan menerangkan batu yang keras itu pun ada kalanya boleh mengalirkan air dan boleh terpecah kerana amat takutkan Allah. Oleh itu, apakah hati manusia lebih keras daripada batu hingga tidak boleh menerima petunjuk dan hidayah daripada Allah.

Perkara paling membimbangkan ialah apabila hati mati akan berlaku kemusnahan amat besar terhadap manusia. Matinya hati adalah bencana dan malapetaka besar yang bakal menghitamkan seluruh kehidupan. Inilah akibatnya apabila kita lalai dan cuai mengubati dan membersihkan hati. Kegagalan kita menghidupkan hati akan dipertanggungjawabkan Allah pada hari akhirat kelak.

Kenapa hati mati? Hati mati disebabkan perkara berikut:

* Hati mati kerana tidak berfungsi mengikut perintah Allah iaitu tidak mengambil iktibar dan pengajaran daripada didikan dan ujian Allah.

Allah berfirman bermaksud: "Maka kecelakaan besarlah bagi orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya adalah dalam kesesatan yang nyata." (Surah al-Zumar ayat 22)

* Hati juga mati jika tidak diberikan makanan dan santapan rohani dengan sewajarnya. Kalau tubuh badan boleh mati kerana tuannya tidak makan dan tidak minum, begitu juga hati.

Apabila ia tidak diberikan santapan dan tidak diubati, ia bukan saja akan sakit dan buta, malah akan mati akhirnya. Santapan rohani yang dimaksudkan itu ialah zikrullah dan muhasabah diri.

Oleh itu, jaga dan peliharalah hati dengan sebaik-baiknya supaya tidak menjadi kotor, hitam, keras, sakit, buta dan mati. Gilap dan bersihkannya dengan cara banyak mengingati Allah (berzikir).

Firman Allah bermaksud: "Iaitu orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan mengingati Allah. Ketahuilah! Dengan mengingati Allah itu tenang tenteramlah hati manusia." (Surah al-Ra'd ayat 28)

Firman-Nya lagi bermaksud: "Hari yang padanya harta benda dan anak-anak tidak dapat memberikan sebarang pertolongan, kecuali harta benda dan anak-anak orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera daripada syirik dan munafik." (Surah al-Syura ayat 88-89)

Tanda-tanda hati mati

Menurut Syeikh Ibrahim Adham, antara sebab atau tanda-tanda hati mati ialah:

1. Mengaku kenal Allah SWT, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya.

2. Mengaku cinta kepada Rasulullah s.a.w., tetapi mengabaikan sunnah baginda.

3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya.

4. Memakan nikmat-nikmat Allah SWT, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya.

5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya.

6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.

7. Mengaku adanya seksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya.

8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya.

9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri.

10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya. Semoga dengan panduan yang di sampaikan itu akan dapat kita sama-sama mengambil iktibar semoga segala apa yang kita kerjakan akan diredai Allah SWT.

Menurut Sheikh Ibni Athoillah Iskandari dalam kalam hikmahnya yang berikutnya;

Sebahagian daripada tanda mati hati itu ialah jika tidak merasa dukacita kerana tertinggal sesuatu amal perbuatan kebajikan juga tidak menyesal jika terjadi berbuat sesuatu pelanggaran dosa.

Mati hati itu adalah kerana tiga perkara iaitu;

* Hubbul dunia (kasihkan dunia)

* Lalai daripada zikirullah (mengingati Allah)

* Membanyakkan makan dan menjatuhkan anggota badan kepada maksiat kepada Allah.

Hidup hati itu kerana tiga perkara iaitu;

* Zuhud dengan dunia

* Zikrullah

* Bergaul atau berkawan dengan aulia Allah

Wallahu a'lam..

Tarbiyah Satu Proses Pengalaman..


Lama ABi tidak menulis. Kesibukan dan tanggungjawab perjuangan sering didahulukan dari menulis. Namun kesibukan dan tanggungjawab perjuangan bukan masalah. Kedua-duanya adalah proses pengalaman yang sering mematangkan diri. Bagaimana menghadapinya. .bagaimana mengendalikannya.

Ada orang yang sentiasa menggunakan kesibukan sebagai alasan. Alasan tidak dapat datang majlis-majlis pengajian..tidak dapat datang usrah..tidak dapat datang mesyuarat..dan macam-macam lagi. Ada juga kerana kesibukan jadi alasan tidak dapat beramal..solat tidak berjamaah..tinggal zikir ma'thurat..tidak ada masa untuk Al Quran...juga tidak dapat dapat bangun malam bertahajjud. Tambah lagi ada juga buat alasan kerana tanggungjawab perjuangan ..terabai langsung amal-amal fardi. Alasan yang datang dari nafsu dan kerendahan himmah seorang yang mengaku pejuang..!

Justeru..tarbiyyah bukan semata-mata fikrah. Tarbiyyah bukan semata-mata kekuatan hujjah. Tarbiyyah bukan semata-mata ilmiyyah...namun ianya adalah proses perubahan melalui pengalaman beramal dengan ilmu..berpegang dengan fikrah..juga pengalaman mengendalikan diri dalam berhadapan arus kehidupan yang penuh dengan kesibukan dan tanggungjawab perjuangan.. .

Tarbiyyah adalah satu proses merasai pengalaman.. bagaimana rasanya berpegang teguh dengan Islam sebagai cara hidup..bagaimana rasanya bila beramal dan merasai lazat beramal..bagaimana rasanya bila berjuang dan merasai pahit getir perjuangan.. .bagaimana rasanya susah payah perjuangan dan bersabar dalam bersusah payah. Oleh itu ..jika pernah rasa senang maka kena rasa juga susah..jika pernah rasa menang maka kena rasa juga kalah..jika pernah rasa kuat maka kena rasa juga lemah. semua itu memberi pengalaman merasai sunnah dan realiti perjuangan. Barulah seorang pejuang itu menjadi matang dalam tarbiyyahnya. ..

Firman Allah Azza wa Jalla :

أم حسبتم أن تدخلوا الجنة ولما يأتكم مثل الذين خلوا من قبلكم مستهم البأسأ والضرأ وزلزلوا
حتى يقول الرسول والذين معه متى نصرالله ألآ ان نصرالله قريب

"Apakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga sedangkan belum lagi datang kepadamu apa yang telah mengenai orang-orang yang terdahulu dari kamu; mereka dirasakan dengan kesakitan dan kepapaan dan digoncangkan (pegangan) mereka sehingga berkata oleh rasul dan orang-orang yang bersamanya `Bilakah lagi datang pertolongan Allah' Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu hampir".

Al Baqarah : 214

Oleh itu ya abnai...kukuhkan amalan mu..terjunlah ke medan perjuangan.. tinggalkanlah alam mimpi fikrah dan idealisma mu...nescaya antum bakal menjadi pejuang aqidah dan fikrah yang sebenar ..menjadi pencinta mati syahid demi syurga Allah yang tinggi..

Tak Habis Lagi..


Bismillahi wal Hamdulillah..

Segala puji bagi Allah yang memberikan hambaNya ini untuk terus hidup sebagai khalifah di muka bumi. Alhamdulillah, sakit yang Allah timpakan ke atasku sebagai amaran untukku terus mengabdikan diri kepadaNya sudah beransur pulih. Cuma penyakit selesema masih berlarutan, tambahan pula berpenyakit resdung sepertiku, sedikit menyukarkan untukku bernafas seperti biasa.

Walaupun dalam keadaan kepala yang sering sakit, saya turut mengikuti keluarga bermusafir ke Kuala Terengganu untuk menghadiri Majlis Kesyukuran sahabat baik bapa merangkap sabahat kakak saya ketika berada di Yaman, Ustaz Dzulkhairi.Bertolak pada hari ahad jam 3 pagi, kemudian tiba semula di kediaman kami pada hari yang sama jam 11.30 malam. Alhamdulillah perjalanan kami selamat tiba dan pulang.

Pagi tadi, bapa, mak, kakak dan saya pergi membeli-belah di Bangi. Setibanya kami di rumah, ada seorang lelaki berulang-alik di perkarangan rumah kami. Gamaknya berkali-kali memberi salam, tidak ada orang menyahut. Dia segera datang kepada bapa.

Baju hitam : Assalamu'alaikum pakcik.

Pak Den : Wa'alaikumussalam.

Baju hitam : Begini pakcik, ada seorang student ..... ni, kami selalu nampak dia bawa perempuan ke rumah dia. Rumah dia selang 3 rumah je ni. Pagi tadi kami nampak dia bawa lagi perempuan tu. Sekarang kami dah kepung rumah dia. Macam mana ni pakcik?

Pak Den : Kalau ikut prosedur ni, bawa ke balai polis je la.

Baju hitam : Err..

Akak merah : Perempuan tu indon ke?

Baju hitam : Tak. Melayu je. Tapi laki tu student la, tengah tunggu nak grad rasanya. Lelaki tu dah banyak kali dah bawak balik perempuan tu.

Pak Den : Kejap, saya telefon Imam Kamarudin dulu.

tak lama kemudian...

Pak Den : Imam ni ada mesyuarat la. Dia suruh contact En. Hisyam pulak. Tapi call2 tak dapat. Kata Imam bawa ke balai dulu.

Baju hitam : Pakcik cuba pegi dulu la. Bagi la pape sikit kat dia. Kalau kami bagi, alamatnya pecah habis la.

Pak Den : Ok la. Kita tengok dulu.

Kami berjalan kaki menuju ke rumah yang dimaksudkan. Sampai sahaja di rumah terbabit, budak2 kampung dah berkerumun. Si lelaki terbabit dah tercegat depan pintu dengan muka yang gelabah.


Bdk kmpg 1 : Ha..ustaz tengok budak ni, bawak balik perempuan tak tentu pasal.

Bdk kmpg 2 : Ustaz, ni kad pelajar dia. Dia ni .......(kos)

Bdk kmpg 3 : Akak2, tolong ceramah kat perempuan ni. (depa minta tolong kat kami..kui3)

Tak lama kemudian..


Pak Den : Bawa ke balai.

Bdk kmpg 4 : Nak bawak kereta mana ni?

Pak Den : Naik kereta saya.

Bdk kmpg 5 : Ha..kau pergi siap2 sana. Baca la apa-apa pun. Doa qunut sampai habis ke..hahaha..

Kami pulang semula ke rumah untuk mengambil kereta. Bapa dan kakak saya yang bawa mereka. Saya tinggal di rumah la..demam saya pun tak pulih sepenuhnya lagi. Lebih baik berehat di rumah. Jadi saya tidak tahu apa-apa perkembangan terbaru. Sebab depa tak balik lagi. Mungkin masih berada di balai.

Saja ja. Tu je nak cerita. Sebagai kesimpulan, orang Islam sekarang dah tak mengambil berat tentang hukum-hakam agama. Mana yang halal dan mana yang haram. Mana yang disuruh dan mana yang dilarang. Semua pakai redah je.. Sesungguhnya, segala-galanya Allah telah tetapkan dalam Quran dan mendapat huraian dari hadith Rasulullah. Cuma kita sendiri yang suka mengambil endah tak endah akan pelaksanaannya.

Moga kita semua tergolong dalam orang-orang yang sentiasa mendapat perlindungan dari Allah taala.

Wallahu a'lam.



Thursday, October 15, 2009

Dia Datang Lagi..


Bismillahirrahmanirrahim..

Maafkan saya. Kali ini, dia datang lagi. Memang saya pun tidak jangka dia datang. Datang bersama kaum kerabat, secara spontan. Lemah-lemah badan saya dibuatnya. Malam tadi saya tidak dapat tidur lena kerana si dia asyik 'hadir'. Sesungguhnya saya mengharapkan kedatangan dia dapat menggugurkan sedikit demi sedikit dosa saya yang terlalu banyak ni.

Mungkin saya jarang untuk mengupdate blog saya dua tiga hari ni. Kerana kehadiran dia menyukarkan pergerakan saya untuk lebih aktif. Hinggakan adik bongsu saya turut mendapat tempias si dia. Izinkan saya berehat seketika. Moga Allah memberikan kekuatan kepada saya selepas ini.

Ya, demam panas menyerang saya lagi. Sakit tekak, selesema, batuk, bersin-bersin, semua datang dengan serentak. Orang kata, anti-body tak kuat. Saya dah lali dengan sakit-sakit ni. Malah kadang-kadang saya menyukainya. Mak kata, mngkin sebab masa kecik-kecik dulu saya kurang makan. Kurang zat sampai sekarang. Saya terima..

Doakan saya cepat sembuh..

Wassalam.

Wednesday, October 14, 2009

Sucikan Diri..

Monday, October 12, 2009

Suami Yang Baik..


Sekumpulan lelaki berada di bilik persalinan di salah sebuah kelab eklusif lagi mewah di pusat bandar, setelah keluar dari gym. Tiba-tiba kedengaran deringan Handphone di penjuru bilik tersebut. Seorang lelaki menjawap panggilan itu dan terjadilah perbualan seperti berikut . . "


"Hello?"

"Abang, nie sayang nie,"

"Emmm... "

"Abang masih ada di kelab lagi ke?"

"Iya."

"Sayang sekarang nie berada di shopping complex dua block dari kelab abang tu. Sayang ada nampak kain sutera terbaru.. Cantik bang, Boleh ke sayang beli?"

"Berapa harganya?"

"Cuma $1500.00 aje"

"O.K. Belilah kalau memang awak dah suka sangat"

"Ahhh thanks bang dan tadi sebelum datang sini sayang ada singgah di Cycle & Carriage dan tengok Mercedes model terbaru 2003 . Sayang suka kat satu model tu. Dan sayang dah bincang dengan jurujualnya dan dia setuju nak bagi good price . . lagipun elok juga kita tukarkan dengan BMW yang kita beli tahun lepas tu "

"Berapa harga yang dia bagi?"

"Cuma $280,000 ..."

"O.K tapi pastikan harga tu dah on the road."

"Great! Before we hang up, ada satu perkara lagi..."

"Apa?"

"Abang jangan terkejut pulak, sayang dah semak akaun bank abang dan.... pagi tadi sayang singgah dipejabat ejen hartanah dan sayang dapat tau rumah yang kita tengok tahun lepas tu... sekarang nie untuk dijual. Abang ingat tak? Rumah yang ada swimming pool bentuk love tu, ada taman orkid kat belakang, berhadapan dengan pantai tu. . cantik kan bang. . "

" Berapa harga yang mereka minta?"

" Cuma $740,000... O.K kan bang, dan sayang tengok dalam akaun kita boleh cover harga tu. . .."

"Eloklah kalau macam tu, confirm cepat sebelum orang lain beli, tapi cuba dapatkan harga $700,000. OK?"

"OK, abang sayang, terima kasih bang, kita jumpa malam nanti ye!! I Love You !!!"

"Bye... I Love you too..."

Lelaki itu berhenti bercakap, menutup flap handphone . . .sambil mengangkat tangan yang memegang handphone tu dan bertanya pada yang ada dalam bilik tersebut :

"ADA SESIAPA TAHU KE HANDPHONE NIE SIAPA PUNYA? "


Thursday, October 8, 2009

Kalimah Toyyibah..


"Perhatian kepada para penumpang yang dihormati,
untuk keselamatan anda,
sila berdiri di belakang garisan kuning.
Sila beri laluan kepada penumpang yang ingin turun dari tren terlebih dahulu sebelum menaikinya.
Para penumpang dinasihatkan supaya berwaspada terhadap penyeluk saku
dan menjaga barangan peribadi yang dibawa
semasa berada di stesen dan juga di dalam tren.
Anda tidak dibenarkan merokok di kawasan stesen dan di platform.
Terima kasih di atas kerjasama anda."

Setiap hari, bahkan setiap beberapa jam, kami yang menetap di rumah berhampiran dengan stesen KTM UKM ini, akan terdengar suara yang 'merdu' membaca ayat peringatan di atas ni walau tanpa diminta. Kadang-kadang bingit dibuatnya. Sampai boleh hafal ayat keramat tu. Tapi, itu tandanya mereka sayangkan kita. huhu.. Walaupun begitu, syukur alhamdulillah, dengan adanya kemudahan pengangkutan ini, yang sangat-sangat dekat dengan rumah saya (kalau jalan kaki, boleh sampai tidak lebih dari 5 minit), malah apabila keluar rumah ke halaman, boleh nampak kelibat manusia di kawasan KTM tersebut, menjadikan pengangkutan ini sebagai alternatif yang kedua untuk membawa saya ke tempat-tempat lain. Kadang-kadang, tiada siapa yang mampu menghantar saya ke sana-sini, al-maklumlah, kereta sendiri pun tak ada, apatah lagi lesen..hehe..

Maaf, ke situ pulak. Sebenarnya, kali ini, saya ingin berkongsi sedikit, input yang saya dapat ketika mendengar tazkirah di satu tempat. Suka saya untuk mencoretkannya di sini. Moga kita sama-sama beroleh manfaatnya..

Suatu ketika, Musa a.s berdoa kepada Allah:
"Oh Tuhanku, ajarlah aku suatu doa yang aku berdoa dan memohon kepadaMu dengannya."

Tuhannya berfirman:
"Wahai Musa, katakanlah, 'Tiada Tuhan selain Allah'."

Musa a.s berkata:
"Setiap orang mengucapkan 'Tiada Tuhan selain Allah'."

Allah s.w.t berfirman:
"Wahai Musa, seandainya langit yang tujuh dan bumi-bumi diletakkan pada satu tapak tangan dan kalimat 'Tiada Tuhan selain Allah' pada tapak tangan yang lain, maka kalimat 'Tiada Tuhan selain Allah' akan lebih berat (timbangannya)."

"Tiada Tuhan selain Allah". Kalimat ini mempunyai sinar yang berkilau dan sorotan yang menembus tabir. Ia mengoyak lembaran dosa dan kebingungan sesuai dengan kadar kekuatan sinar itu dan kelemahannya. Perbezaan kekuatan cahaya itu pada hamba-hamba tidak boleh diketahui oleh Penciptanya sendiri.

Sesetengah orang, cahaya kalimat ini di hatinya bagaikan matahari. Sesetengah yang lain, cahaya kalimat ini di hatinya bagaikan bintang. Sesetengah yang lain lagi, cahaya kalimat ini di hatinya bagaikan tempat api yang besar. Sesetengah yang lain pula, cahaya kalimat ini, bagaikan lampu yang terang. Sesetengah yang lain, cahaya kalimat ini bagaikan pelita yang agak terang.

Jika cahaya kalimat ini semakin kuat, ia akan membakar keraguan yang bersarang di hati manusia dan menundukkan hawa nafsunya.


Firman Alah s.w.t dalam Surah Ibrahim, ayat ke-24:

أَلَمۡ تَرَ كَيۡفَ ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلاً۬ كَلِمَةً۬ طَيِّبَةً۬ كَشَجَرَةٍ۬ طَيِّبَةٍ أَصۡلُهَا ثَابِتٌ۬ وَفَرۡعُهَا فِى ٱلسَّمَآءِ

Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: Kalimah yang baik adalah sebagai sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh dan dan cabang pucuknya menjulang ke langit.

Kebahagiaan orang mukmin adalah mencintai Allah. Manakala cinta kepada Allah merupakan kebahagiaan tersendiri, asasnya lebih dalam dari setiap yang dalam. Mereka yang benar-benar beriman sahajalah yang dapat merasakannya. Dan perasaan ini, tidak boleh ditukar ganti dengan apa pun.


Wanita itu lebih mahal daripada harta simpanan dan lebih berharga daripada kekayaan.

Luahan Rindu..Buat ex-KOSTAQian..




Lagu ni khas buat sahabat-sahabiah ex-student KOSTAQ YT-Besut, First Batch '03..
dan juga secara tidak langsung kepada semua rakan-rakan yang mengenali diri ini..
hayatilah lirik lagu ni ye..
sekadar santai-santai..hmm..
Moga ukhuwwah fillah yang terjalin mendapat rahmat dan naungan dariNya..insyaAllah..ameen..
Ukhuwwah fillah abadan abadaa..

Wednesday, October 7, 2009

Tika Dinihari..


Oh Tuhanku

Tiada indah di malam yang hening

Melainkan dengan bermunajat kepadaMu

Tiada indah suatu hari yang aku lalui
Kecuali dengan patuh kepadaMu


Oh Tuhanku

Tiada indah hidup di dunia
Melainkan berzikir dan menyebut namaMu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi

Kecuali dengan keampunan Mu

Ya Allah Tuhanku

Yang merubah kalbu
Tetapkanlah hatiku

Moga sentiasa

Dalam AgamaMu
Jua taat akan perintahMu


Tuhan
Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat

Seperti
Yang pernah Kau berikan
Kepada umat yang terdahulu dari kami

Tuhan
Jangan pikulkan kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan

Ampunkanlah dosa-dosa
Rahmatilah kami


Album : Devotees
Munsyid : Devotees
http://liriknasyid.com


Cintakan Quran..

Menangis Bukan Kerana Kurang..


Al-Asma'i menceritakan bahawa seorang Arab Badwi telah datang kepada Talhatut Tulahat.

"Sudikan tuan menitiskan kepadaku sedikit dari kekayaan yang Allah telah curahkan kepadamu?" Tanya Badwi itu.

Talhah terus memanggil pelayannya: "Wahai ghulam! Berilah si Badwi ini sesuatu yang ada di dalam bekas itu."

Pembantu Talhah terus membuka bekas wang tuannya dan menuangkannya ke dalam saku si Badwi sehingga penuh dengan dinar.

Melihat rezeki yang banyak itu, si Badwi menangis kerana sangat terharu.

"Mengapa engkau menangis?" Tanya Talhah.

"Tidak ada apa-apa."

"Barangkali apa yang engkau terima itu tidak cukup, atau engkau memandangnya terlalu sedikit?"

"Tidak tuan. Demi Allah, aku bukan menangis kerana apa yang aku terima ini terlalu sedikit."

"Jadi apa yang engkau tangiskan?"

"Akan tetapi aku menangis, kerana membayangkan kalau-kalau orang dermawan seperti tuan ini mati."

"Hai ghulam! Berikan wang itu dengan bekasnya sekali kepadanya." Kata Talhah.


Monday, October 5, 2009

Iman Kita...


MUSIM PANAS

Sang suria menyinar terik. Menyuntik nur buat siang yang makin panjang. Teruja insan melambai perpisahan kepada kesejukan musim semalam. Kain menyaluti tubuh kian singkat. Pesta riang ria bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Gelak ketawa bagai tiada noktahnya. Hanyalah kebahagiaan fana yang bersemayam di jiwa. Alpa.

MUSIM LURUH

Rendang pohon mula kekuningan. Gugur akhirnya menyembah bumi. Entah apa nasibnya? Di jalanan menjadi mangsa derapan kaki. Atau di sungai mengalir entah ke mana penghujungnya. Bayu bersuara lagi. Daunan terus terpisah dari perdunya. Tinggal hanya ranting sepi tiada seri. Tandus.

MUSIM SALJU

Air semalam mengalir deras. Namun kini, membeku bagai tiada nyawa. Sapaan malam tiba lebih awal dan pertemuan kali ini lebih lama. Insan lebih tega berselimut melayan lena. Sunyi sepi. Hanya desiran angin menjadi halwa telinga. Dingin.

MUSIM BUNGA

Kuntun demi kuntum bunga tumbuh memekar. Warna-warni menghiasi laman hijau. Lebih membelai hembusan bayu membawa aroma bunga. Selamat tinggal kesuraman semalam. Keceriaan kali ini disulami kicauan burung dan rama-rama berterbangan. Jua hilai tawa si cilik bermain diulit kegembiraan. Tersusup ketenangan.


Iman di hati jua mampu bertukar musim. Bukan cuaca menjadi punca. Namun bagaimana kita membajanya. Iman bukan terletak pada luaran tapi tersudut kemas dalam lubuk hati. Curilah sejenak masa dari usiamu. Nilailah imanmu. Adakah alpa bila tiba kebahagiaan seketika bagai musim panas? Atau seperti musim luruh; gugur satu persatu dan akhirnya tandus? Mungkinkah bagai musim salju yang dingin dan sepi? Atau indah mewangi bak musim bunga? Tepuklah dada, tanyalah iman!

Jika hari ini imanmu musim bunga, esok lusa mungkin bertukar rupa. Namun, mari kita sentiasa berusaha, ke arah memastikan iman kita sentiasa berada di jalan yang diredhaiNya. Amiin..Ya Rabbal 'Alamiin.

Sunday, October 4, 2009

Syurga di Telapak Kakimu..


MAK...
Hari ni dah masuk 4 October 2009..
Sanah Helwah..
Happy Birthday..
Selamat Hari Lahir..
Yang ke-53..
Selamat Hari Ibu (Hari-hari adalah Hari Ibu..)
Moga mak dipanjangkan umur..
Dimurahkan rezeki..
Setiap amalan diterima oleh Allah..
Doakan Siti selalu..
Terima kasih atas segalanya..
Love U Lots..



Opss..Lupa..
Selamat Hari Lahir juga..
Buat Muhammad Eikhwan Fitrie bin Muhammad Eiqbaal..
Satu-satunya anak saudara..
(Bila la nak bertambah anak saudara lagi ye..huhu)
1 October hari tu..
Dah 2 tahun dah ye..
Mok Ti dah wish kat your Daddy and Ummi hari tu tau..
(Ceh..macam la dia baca kat blog ni..kui3)

Saturday, October 3, 2009

Berakhir Sudah..


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, yang Maha Menghidupkan dan Mematikan semua makhluk.

Seinfiniti kesyukuran ke hadrat Allah Taala kerana memberikan saya peluang untuk menaip serba sedikit meski tidak tahu apa tujuan dan motif entry saya kali ini. =>

Cumanya, alhamdulillah, saya baru sahaja selesai menduduki peperiksaan last paper pagi tadi. Syukur, segalanya dipermudahkan. Tinggal sahaja tawakal kepadaNya atas segala usaha yang dilakukan dan semestinya segalanya atas ketentuan dan rezeki yang Dia tentukan.

Jutaan ucapan terima kasih, syukron jazilan, thank you, arigato buat semua pensyarah yang mengajar saya:

-Mathematics: Madam Siti Paridah.
-Statistics: Madam Nor Akmar.
-Accounting: Madam Husnamaria.
-Basic Themes of Al-Quran (BTQ): Madam Farhah.
-Computer: Madam Noor Shafini.
-English: Miss Zaidatul (W), Madam Zuraiya (LS) and Miss Izyanie (R).

Jazakumullah Khairan Kathira.. Semoga Allah tidak memberi hijab untuk saya menerima ilmu dari kalian..

Tidak lupa juga buat 'guru2' saya secara tidak langsung.. Dormmate and classmate.. =) Sahabat2 Darul Quran yang berada jauh di PJ. Walaupun jauh, masih boleh tanya lagi soalan Math..huhu..

Jazakillah buat satu-satunya kakak kandung, Kak Asma' yang sentiasa memberikan sokongan, temankan study dan belanja makan Sate Kajang malam tadi..he.. Mak dan Bapak yang sentiasa berikan kata-kata semangat.. Thanx a lot..

Walaupun peperiksaan fasa terawal sudah berakhir, namun dalam menuntut ilmu, tiada pengakhirannya. Moga kita semua diberikan natijah yang cemerlang di dunia dan di akhirat...

Wallahu a'lam. Salam Juang dari saya..



Friday, October 2, 2009

Hari Ini Hari Apa..?


Cucu: Atuk,.. Hari ni hari apa?

Atuk: Hari Jumaat, cu..
Cu: Hari apa?
Tok: Hari Jumaat..
Cu: Hari apa?
Tok: Hari Jumaat..
Cu: Hari apa?
Tok: Ya Allah..Hari Jumaat la..
Cu: =)

Bismillah wal hamdulillah..

Syukur pada Allah kerana telah menghantar nyamuks (jama') di malam Jumaat ini sebagai wasilah mengejutkan hambaNya yang leka dari tidur pada jam 4 pagi tadi. Rupanya sebelum tidur, terlupa untuk memasang ubat nyamuk. Tidak mengapalah, rezeki kau nyamuk..

Bangkit dari tidur, terus menghidupkan suis 'penghalang nyamuk'. Niat ingin tidur semula, mana tidak, tidur pukul 2 lebih, kononnya study lewat malam sebab nak periksa..isy3... Tapi niat buruk itu, terbatal serta-merta pabila teringatkan hambaNya ini yang terlalu banyak melakukan maksiat, lantas bangkit untuk menyahut seruan menghidupkan malamNya.. Moga Allah memberkati..

Sejurus selepas itu, ku mencapai senaskhah al-Quran, mujur aku teringat yang hari ini, hari Jumaat. Hari apa? Hari Jumaat... Terus ku menyelak helaian kitab suci itu sehingga ku temui SURAH AL-KAHFI, m/s 293, yang mana banyak fadhilat jika kita membaca surah ini pada hari Jumaat. Hari apa? Hari Jumaat..atau dikenali sebagai Sayyidul Ayyam (Penghulu segala hari).

Alhamdulillah, aku sempat menghabiskan bacaan satu surah itu sebelum masuk waktu Subuh. Kemudian, aku mengambil Tafsir Al-Azhar yang terletak di rak buku di ruang tamu untuk meneliti satu ayat di dalam Surah ini. Di sini ingin saya kongsikan secebis ilmu yang saya terima daripada Al-Fadhil Ustaz Che Abdul Majid, Pensyarah UIA selepas tamat Kelas Tasmi' yang diadakan sekali dalam seminggu. Mungkin sebilangan sudah mengetahuinya, tapi anggaplah ini sebagai perkongsian supaya ilmu ini tidak hilang dari ingatan.


بسم الله الرحمن الرحيم

{{ ولبثوا في كهفهم ثلث مائة سنين وازدادوا تسعا }}

Terjemahan: "Dan mereka tinggal di dalam gua selama tiga ratus tahun dan ditambah sembilan tahun."

Aii..yang mana satu ni? 300 tahun ke, 309 tahun? Inilah persoalan yang ditimbulkan oleh orang Kafir, lalu mereka bertanya kepada Rasulullah.

"Dan mereka tinggal di dalam gua selama 300 tahun.."

Ia membawa maksud, mengikut perkiraan Tahun Syamsiyah (Masihi), kiraan peredaran Matahari berjumlah 365 hari dalam setahun.

"..Dan ditambah 9 tahun."

Ertinya, 300 tahun mengikut perkiraan perjalanan matahari yang setahun 365 hari, apabila ditambah 9 tahun lagi, menjadikan 309 tahun apabila dihitung dengan hisab perjalanan bulan yang setahun 354 hari.

Disebut dalam ayat ini, kedua-dua bilangan tahun ini, Syamsiyah (matahari) dan Qamariyah (bulan), disebabkan pada masa Nabi s.a.w., bilangan hari itu digunakan untuk memperkatakan penghuni Kahfi. Orang-orang Yahudi dan Nasrani memakai taqwim Masihi, kerana pengaruh kekuasaan Romawi Timur yang ada di sebelah Utara Tanah Arab, iaitu Tanah Syam, Mosopotami dan Palestin. Manakala orang Arab sejak dahulu memakai perkiraan taqwim Hijri.

Kalau nak diikutkan cara pengiraan (lebih kurang begini la..):

1 tahun : 365 hari
Perbezaan hari taqwim Masihi dan Hijri : 11 hari
300 tahun x 11 : 3300 hari
3300 hari / 365 : 9.04 tahun ~ 9 tahun
300 tahun (Masihi) + 9 tahun = 309 tahun (Hijri)

Kemudian, datanglah ayat yang seterusnya,

"Katakanlah, Allah lebih mengetahui berapa lamanya mereka tinggal (di gua)..."

Pada ayat 25 di atas, Allah telah memberitahu berapa lamanya penghuni-penghuni Kahfi itu tidur di sana, iaitu 300 tahun Syamsiah, ditambah 9 tahun jika dikira mengikut Qamariyah. Itulah perkiraan yang betul. Maka, jika ada lagi orang yang mengemukakan hitungan yang lain, lebih dari 300 atau 309 tahun, atau kurang dari itu, ia tidak boleh diterima lagi. Sebab mereka tidak dapat mengemukakan bukti-bukti atau data dan fakta yang terperinci.

Begitulah, walau satu ayat, banyak tersingkap rahsia di sebalik mesej yang dibawa. InsyaAllah, bertemu lagi pada sesi akan datang. Tapi, asif kathir, sebab mencuri sedikit waktu yang Allah berikan untuk mencoret di blog ini, sebab sebelum ini sudah memberitahu bahawa dalam fatrah exam ni, pengupdatan blog akan berhenti seketika. huhu..

Wallahu a'lam..