MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..


Friday, December 11, 2009

Mid Sem Break...


Bismillah wal hamdulillah.

Segala puji bagi Allah, Yang Maha Menghidupkan dan Mematikan. Sesungguhnya setiap makhluk, harta benda, nikmat dan sebagainya hanya pinjaman dariNya. Hanya orang-orang yang beriman dan yang beramal soleh serta hamba-hambaNya yang terpilih sahaja mampu mendapat ganjaran yang Dia janjikan.

First of all, saya minta maaf sangat-sangat sebab sejak dua menjak ni, saya jarang meng'update' blog saya ni. Sekarang ni saya berada dalam fatrah mid semester exam + quiz + assignment. And then, memang malas nak 'update'. Sehinggakan, saya masih ingat lagi, saya pernah dapat anugerah 'Blog Paling Tak Update' dari teman seblogger saya, yang juga kawan sekolah dulu, aminmenulis. Dan kadang-kadang bila buka internet je, suka baca kat blog orang lain. Jalan-jalan cari ilmu. =)

Matrikulasi UIA Nilai baru sahaja start mid sem break, starting today until next sunday. I hope that I can manage my time during this holiday properly. Tak nak dah jadi macam cuti-cuti weekend sebelum ni. Lagipun, saya masih ada exam lagi dua paper after break. Paper for English L6, Computer2, Economics and Mathematics 2 dah pun lepas. Tinggal lagi Accounting 2 and Religions In Malaysia. Please pray for my success, k..

Malam semalam, paper terakhir sebelum cuti, iaitu Math 2. Betul2 menggugat.. Saya akui soalan-soalanya sangat susah. Dari first page until last page. Maafkan saya, Madam Noorazian. Saya tak dapat jawab dengan baik. Saya cuba bertahan supaya tak merungut yang terlampau. Saya tahu Allah nak uji tahap keimanan saya dan kebergantungan saya padaNya.

Saya lebih suka mengamalkan konsep tawakkal selepas berusaha dan selepas 'berperang' di atas kertas dengan menggunakan mata pena. Saya lebih suka berdiam diri selepas menjawabnya, sama ada susah atau senang. Bila orang tanya, "macam mana exam tadi?". Saya rasa lebih elok jika saya menjawabnya, "Alhamdulillah..". Tidak kira perkataan tu mengandungi makna yang tersirat atau tidak. Yang penting kita dah berusaha. Tawakkal 'alallah.. dan pasti Allah iringkan sebab kenapa begitu, begini dan begini. Mungkin Allah nak suruh saya berusaha lebih lagi dan banyakkan berdoa dan pengharapan dariNya.


Sehari dua ni, saya nak ambil masa untuk berehat seketika. Dah berminggu-minggu, saya asyik berjaga malam, sehinggakan macam-macam penyakit datang. Hanya Allah yang Tahu. Thanx pada Hazirah sebab selalu nasihatkan saya untuk berehat dan tidur malam lebih awal, tapi saya degil. Walaupun sampai urat jadi bengkak kat kepala ni, susah nak ubah pertukaran masa seharian saya. Lagi-lagi kalau buat latihan Math, kadang-kadang sampai tak perasan dah lewat malam.

Bila balik cuti, walaupun berhasrat nak study untuk paper akan datang, tanggungjawab terhadap family kena laksanakan juga. Saya tahu sangat, setiap kali saya balik, adik-beradik yang lain mesti paksa saya untuk masak, alasannya saya sekali sekala je boleh masak kat rumah, cuti-cuti macam ni je. (Ye la tu...) Tadi, kakak saya order sambal kentang. Nak jadi adik yang baik, buat jugak la, sebelum bapa saya balik dari masjid selepas solat Isya', supaya kami boleh makan sama-sama.

Astaghfirullah..satu perkara yang saya terlupa nak buat hari ini. Baca Surah Al-Kahfi. Aduhai.. Saya baru teringat bila kakak saya bertanyakan sama ada dah baca belum Surah Al-Kahfi memandangkan dia pun tidak berkesempatan untuk membacanya. Takpe2..lain kali kena ingat sokmo ni. Hmm..

Beberapa hari yang lepas, seorang pensyarah DQ menelefon saya. Ust Zaki Abd Rahman. Beliau banyak membantu saya dalam bab majlis menghafaz Al-Quran sewaktu di DQ. Beliau rajin menelefon saya, bertanyakan mengenai akademik dan Al-Quran. Setiap kali beliau telefon, soalan yang tak pernah miss, "Aishah, macam mana dengan Al-Quran ye? Selalu ngulang tak?". Fuh..Sungguh take care betul ustaz ni. Soalan cepu cemas... Ada lagi. "Aishah, masuk lagi tau pertandingan tahun depan!". MasyaAllah, sangat mencabar. Apa-apa pun, jazakallah ustaz sebab selalu mengingatkan saya dengan Al-Quran. Dan satu perkara yang saya tunggu-tunggu sekian lama. Bila ustaz dan Ust Dasuki nak buat jamuan untuk peserta amal islami IPTIM ni? Hehe..


Satu perkara lagi, saya rindukan kawan2, sahabat2 dan guru2 saya sewaktu di KOSTAQ dan Imtiaz dulu. Dah lama saya menyimpan hasrat untuk pergi berziarah ke sana. Sekurang-kurangnya saya dapat melihat dengan mata saya sendiri masalah-masalah yang berlaku dalam kalangan junior2 saya. Saya sangat sedih pabila mendengar pelbagai cerita dan berita mengenai adik2 di sana. Saya tiba-tiba teringat tempat yang mengajar saya erti berdikari, bila mana saya menemani kawan saya untuk beli air cendol selepas kelas tamat pagi tadi.

Nabihah : Bang, nak air cendol satu.
Saya : Nok se la bihah.. (dengan nada yang slow..)
Abg X : Ok. Hok laing?
Saya : Tok se..
Abg X : Tok se gapo?
Saya : Tok se air..
Abg X : Noh.
Nabihah : Time kaseh.
Abg X : Bilo nok kelik? (tanya kat saya)
Saya : Pete ni insyaAllah. (dengan selamba je sebut 'pete', tak tau la vocab betul ke tak. suka-suka je..)
Nabihah : Ingatkan aishah sebut petai tadi..
Kira : Banyak la ko..
Saya : =)

Alhamdulillah, sepanjang saya bermastautin di Terengganu, saya banyak belajar loghat2 timur ni. Masa berada di Besut, loghatnya lebih ke arah Kelantan. Seronok. Sehinggakan ada kawan saya yang mengajar saya loghat2 Terengganu, sehari satu perkataan. Zatil orangnya. Opss..Sorry Tie, I've mentioned your name. Hehe.. Hebat. Menarik. Selama 18 tahun ni, 5 tahun saya belajar di bumi Darul Iman tersebut. Balik rumah, saya aplikasikan bahasa2 tu. Lucu bapa saya mendengarnya. Dia nasihatkan saya supaya selalu praktis bercakap dalam loghat Terengganu dan Kelantan. Jangan bagi lupa, rugi. Kata bapa, saya berbakat. Macam orang Terengganu sungguh. Sampaikan, orang selalu ingat saya ni orang Terengganu. Lawak rasa.

Saya rasa, cukup setakat ini. Saya tak tahu bila lagi saya akan mengupdate blog ni. Saya berharap agar Allah terus berikan kekuatan kepada saya untuk terus thabat di jalanNya, menetapkan hati hanya untukNya, mengizinkan hamba untuk mendalami ilmu dunia dan ukhrowi hanya untuk mendapatkan redho dariNya, serta memberikan kesejahteraan ke atas muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah. Doakan saya..

Wallahu a'lam. Mohon maaf atas kekasaran bahasa dan sebagainya. Siiru 'ala barokatillah.

~Islah Nafsak Wad'u Ghairak~

5 comments:

patenjihah said...

haha! mase kat kmj kawan2 ingt saye budak ganu, sabo jela

fuh mantapla cah, ade ustaz take care. okla tahun depan masuk lagi tau! err teringin gak nak masuk, tapi... T_T

pepun gudlak n all the best tuk 2 paper lagi. ganbatte neh! :')

'Aishah Jauhara said...

huhu..syukron2..

tapi yang bab masuk bertanding lagi tu, x janji la..tengok la kalau ada rezeki..heee...

aisyah anasmosa said...

masuk dalam hati.

tapi,tak tau nak cakap apa.

cuma nak ingatkan diri sendiri jugak, hidup memang bukan mudah.

ma'attaufiq.

'Aishah Jauhara said...

Syukron.

Ya, hidup bukan mudah. Dalam Al-Quran, Allah Taala ada berfirman dalam Surah At-Taubah, ayat 42:

"Jika ada harta benda yang dekat dan perjalanan yang tidak jauh, nescaya mereka mengikut engkau, akan tetapi amat jauh jaraknya bagi mereka...."

Nak dapatkan sesuatu, bukanlah dengan hanya memetik jari, tapi dengan usaha, ikhtiar, doa serta dengan izin Allah. Tanpa izinNya, tak akan terjadi segala apa yang di langit dan di bumi.

Itulah yang dinamakan dengan ujian. Setiap orang tidak terlepas dari ujian. Ujian yang Allah timpakan datang dengan pelbagai cara. Semuanya untuk menguji tahap keimanan kita sebagai hamba. Hatta Allah Taala ada berfirman dalam Surah Al-'Ankabut,ayat 2:

"Adakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan sahaja dengan berkata: 'Kami telah beriman', sedangkan mereka tidak diuji."

Wallahu a'lam.

Barokallahu fiik..

farah said...

seronok kenangan lame...