MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Monday, December 14, 2009

Aura Tariq bin Ziyad..


Bismillah wal hamdulillah.


"...Seandainya pada hari ini kalian masih tetap sengsara seperti ini, tanpa adanya perubahan yang bererti, nescaya nama baik kalian pasti hilang, rasa gentar yang ada pada hati musuh pula berganti menjadi berani. Oleh itu, pertahankan jiwa kalian."


Saya baru sahaja selesai membaca buku Novel Sejarah Islam, oleh Abdul Latip Talib mengenai TARIQ BIN ZIYAD. Dan kata-kata di atas saya petik antara taujihad yang diberikan oleh Tariq bin Ziyad. Antara yang lain,

"Wahai saudara-saudaraku, lautan ada di belakang kalian, musuh ada di depan kalian, ke manakah kalian mahu lari? Demi Allah, apa yang kalian miliki hanya kejujuran dan kesabaran.."


Sungguh terkesan apa yang diperkatakan oleh beliau. Menang ataupun Syahid? Ya, dua matlamat yang kita perlu capai sebenarnya. Benarlah, Nabi Muhammad pernah bersabda,

"Kebaikan generasi pertama umat ini kerana adanya sifat syahid dan keimanan yang kuat dan binasanya generasi akhir umat ini kerana adanya sifat bakhil dan banyak berangan-angan."
-direkodkan oleh Tarmizi dan Nasa'i


Kitalah generasi akhir umat. Benarkah kita sudah lari juah dari sifat syahid dan iman yang kuat? Ya! Kita masih lagi boleh bersenang-lenang dengan nikmat dunia, sedangkan ada saudara seIslam kita yang menderita. Dibunuh tak kira dimana, tak kira masa. Kebuluran sehingga menyebabkan kematian. Kita? Dengan kemewahan teknologi, kehebatan sains, sehingga melalaikan kita dengan arus pemodenan, menyalahgunakan sistem teknologi yang semakin gah di mata dunia. Di mana silap kita? Mahukah kita menjadi di antara golongan orang-orang yang rugi?


Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah,

Sesungguhnya, kita umat akhir zaman. Kitalah yang akan dihisab terlebih dahulu oleh Allah Taala di Padang Mahsyar kelak. Ya Allah, Kau kuatkanlah hati, roh dan jasadku di jalanMu. Aku tidak sanggup untuk menerima azab dariMu, Ya Allah..

"Berlawan pada jalan Allah hanya salah satu aspek jihad. Ini juga dalam Islam bukannya satu perbuatan pengganasan yang menggila. Ia mempunyai fungsi material dan moral, iaitu pemeliharaan diri sendiri dan pemeliharaan peraturan moral di dunia."
-Sahih Muslim, III:muka surat 938-ayat penjelasan.

Sungguh, aura jihad yang dibawa oleh Tariq bin Ziyad serta tentera-tenteranya telah menaikkan semangat saya untuk terus berjuang di jalanNya. Walau tidak dapat berperang menggunakan pedang, cukuplah dengan menggunakan mata pena. Ilmu yang tersemat di dada akan dipergunakan sebaiknya. Doa ku iringkan buat semua muslimin, muslimat, mujahidin dan mujahidat. Wahai pejuang-pejuang agama Allah, bergembiralah kalian. Sesungguhnya, kalian sedang menuju syurga yang dijanjikanNya.


"Jangan kamu menyangka mereka yang terbunuh pada jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki."
-Surah Ali-Imran:169

"Tidak ditimpa luka seseorang pada jalan Allah, kecuali dia datang pada hari Qiamat dalam keadaan lukanya masih berdarah, warnanya tetap merah, adapun baunya seperti bau kasturi."
-direkodkan oleh Abu Daud.

Andai perjuangan ini mudah,
pasti ramai menyertainya.
Andai perjuangan ini singkat,
pasti ramai yang istiqamah.
Andai perjuangan ini menjanjikan kesenangan dunia,
pasti ramai tertarik padanya.
Tapi hakikat perjuangan bukan begitu.
Turun naiknya,
Sakit pedihnya,
Umpama kemanisan yang tidak terhingga.
Andai rebah,
bangkitlah semula.
Andai terluka,
ingatlah janjinya.

Ya Allah,
Rahmatilah hidup kami,
Berilah pengakhiran pada hidup kami sebaik-baik pengakhiran.
Janganlah Kau matikan kami dalam kekufuran.
Ampunilah segala dosa-dosa kami,
Ya Rabbul 'Izzati..

~Islah Nafsak Wad'u Ghairak~


2 comments:

fatin nazihah ashari said...

:'(

tsk.
thx menyedarkan

aishah jauhara said...

muhasabah diri kita bersama..=)
insyaAllah..