MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Sunday, February 13, 2011

Awak, kita tak sambut Malidur Rasul lagi..




"Cantik baju awak malam ni.."

"Ye lah..baju ni kan yang awak hadiahkan minggu lepas."

"Awak, malam ni malam apa ye?"

"Entah. Malam apa? Kenapa dengan malam ni..?"

"Awak, malam ni malam Valentine Day la.."

"Oh..awak.. Saya nak cakap sesuatu la malam ni.."

"Apa dia? Cakap je la.."

"Awak, saya terbaca kat satu artikel ni, yang kita tak boleh sambut
Valentine Day. Awak tahu tak pasal tu?"

"Dah lapuk cerita tu.. Abaikan je la.."

"Awak, kita orang Islam kan..?"

"Yeah, for sure la.."

"Kita ni Islam atas nama je, kan?"

"Eh, apa yang awak nak syarah kat saya pulak ni..?"

"Saya takut la wak.. Malam semalam, saya mimpi, saya mati. Mati wak.. Awak tak takut mati ke?"

"Isy..stop talking nonsense la.."

"Saya cakap betul wak.. Ada kawan saya cakap, couple tu haram. Kalau nak berkasih dan bersayang berlainan jantina, kena ada ikatan yang sah. Tapi kita?"

"So?"

"Kalau saya nak minta kita kahwin sekarang, mesti awak tak setuju kan? Alasannya kita masih muda. Tapi wak.."

"Awak jangan nak merepek ye. Jangan kata tiba2 nak berubah pulak. Awak yang ajak saya datang malam ni kan?"

"Tapi wak..saya tak habis cakap lagi ni.."

"Sudah.. Sudah.. Jangan rosakkan hari kekasih esok ni.. Saya ada surprise untuk awak.."

"Saya tak perlukan suprise tu. Saya takut Allah bagi 'suprise' kat saya, tanpa saya sempat buat apa-apa. Awak, dengar ni.. Kalau kita nak berkasih wak, kena ada ikatan yang sah. Dan, berkasih bukan ada specific hari.. Awak, saya takut wak.."

"Apa yang nak ditakutkannya lagi. Saya kan ada.."

"Tapi nanti, kalau saya dah mati, saya tinggal dalam kubur sorang-sorang. Kalau saya kena soal macam-macam, kena seksa, awak ada ke dengan saya waktu tu untuk tolong saya, bela saya..? Kalau awak ada, takpelah, saya rasa sikit lega.."

"Awak ni dah mengarut ni.."

"Wak..kita bukan tak tahu semua ni. Kita tahu.. Cuma kita sengaja buat-buat tak tahu. Kita pun ada belajar agama waktu sekolah dulu. Awak tak ingat ke? Ustaz Zamri selalu ingatkan kita pasal ni."

"Ok3. It's enough. So, apa yang awak nak sangat sekarang ni?"

"Kita clash! Itu yang terbaik wak.."



"What??? Awak kena sampuk apa malam ni?"

"Biarlah awak nak kata saya kena sampuk ke apa, sekurang-kurangnya saya nak awak pun kena sampuk.."

"Gila apa awak ni.. Saya nak balik la macam ni.."

"Awak, ingat kata-kata terakhir saya ye. Hidup ini tak lama. Hanya ada peluang sekali. Tapi, kalau kita gunakan ke arah kebaikan, sekali tu sudah mencukupi."

"Dah, jom balik.."

"Takpela wak..saya balik sendiri."

"Whatever. Pelik la awak malam ni. K, see you tomorrow."


Baru sahaja lelaki itu berlalu meninggalkan teman wanitanya sejauh 10 km,

terdengar satu hentaman kuat.

Sebuah motor dirempuh oleh sebuah kereta dari arah bertentangan.

Dia.

Malangnya, tidak lagi bernyawa.

Dijemput malaikat terlebih dahulu.

Maka, tiada lagi peluang baginya.

Tiada lagi sesalan baginya.

Untuk bertaubat, memohon keampunan dosa-dosanya.

Hanya bekalan yang sedia ada, bakal dibawa, hingga ke sana.

...

"Awak, kenapa awak pergi dulu? Kita tak sambut Maulidur Rasul lagi...."

"Awak...."

"Eh, awak cakap dengan siapa ni?"


"Macam mana awak ada kat sini? Bukan ke awak yang kena langgar kat depan tu?"

"Tu la..saya pun ingat saya yang kena langgar, tapi rupa-rupanya motor belakang saya yang kena. Alhamdulillah, nasib baik Allah masih pelihara saya. Pastu saya teringat kata-kata awak tadi, sebab tu saya patah balik ni. Saya nak ucapkan terima kasih banyak-banyak sebab sedarkan saya tadi."

"Saya balik dulu. Assalamu'alaikum."



*The End~

~ Aslih Nafsak Wad'u Ghairak ~

12 comments:

Muhammad Hamidi Zamri said...

alhamdulillah, cerita yg santai.. sarat dgn pengajaran..

'Aishah Jauhara said...

Alhamdulillah. Moga bisa mendapat ibrah dan manfaat walau sedikit. Peringatan untuk kita bersama.

Jazakallah ya syeikh.

Anonymous said...

citer yg best... pandai buat citer.. bagus2.. nk buat citer best bnyk2 lg tau. ana nk baca..

'Aishah Jauhara said...

:)
Sekali-sekala.

InsyaAllah, kalau ada idea yang nak disumbangkan, dialu-alukan.

Btw, terima kasih atas komentar dan kunjungan ke teratak ini. May Allah Bless..

Anonymous said...

Sangat baik, buat insan tak baik seperti saya.
.

'Aishah Jauhara said...

Juga ditulis oleh insan tak baik seperti saya, namun cuba untuk menjadi baik bersama-sama dengan orang-orang yang menganggap dirinya baik ataupun tidak baik.

Sama-sama menjadi baik. Moga pengajaran yang baik dapat diambil dengan sebaiknya.

Terima kasih atas komentar, insan baik.. :)

Noor Basyirah binti Sapirin said...

cerita yg bgus. thniah.. smg kita sntesa berada di dlm rahmat-Nya. :)

'Aishah Jauhara said...

Alhamdulillah..

InsyaAllah, ameen Ya Rabb..

Terima kasih atas kunjungan, komentar dan doa. Moga dirimu berada di bawah rahmat dan naungan Allah jua.

Jazakillahu khair. :)

Anonymous said...

alhamdulillah..pengajaran yg sgt berguna..utk ingat mengingati dan nasihat menasihati antara satu same laen...

'Aishah Jauhara said...

Alhamdulillah. Moga ada manfaat dan pengajaran yang dapat diambil.

Dan penulis sedia menerima segala teguran seandainya terdapat kesilapan dan khilaf.

Terima kasih atas kunjungan dan komentar. Barokallah. :)

aisyah nasir said...

comel la shah.
comel yg terkesan kat hati.
keep up. =)

'Aishah Jauhara said...

:) jazakillah. mohon doa.