MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Monday, September 6, 2010

Mungkin banyak dosa kot...


Bismillah wal Hamdulillah.


"Kenapa tiba-tiba rasa takut dan gelabah ek?" abangku bertanya.

"Tu laa..orang suruh biasakan diri gi solat kat masjid tu, tak nak.." kakakku mencelah.

Aku hanya berdiam diri, sambil khusyuk menggosok jubah hitam yang bakal dipakai oleh abangku. Malam ini, dia akan mengimamkan solat tarawih di Masjid UKM. Ini bukan pengalamannya buat pertama kali. Tahun-tahun sebelumnya juga, dia diamanahkan untuk menjadi imam tarawih di akhir-akhir Ramadhan.

"Mungkin banyak dosa kot.." akhirnya aku bersuara tanpa sengaja.

Terdiam abangku seketika, sambil kepalanya seolah-olah berfikir dan mengiakan kataku.

************************

"Qalu nuridu an-na'kula minha wa taotmainna qulubuna, wa na`lama anqodsodaqtana wa nakuna `alaiha minassyahidiin... Sambung!" arah ustaz tasmi'ku sewaktu di tingkatan 1.

"Allahumma solli `ala Muhammad..." aku tertunduk, terlupa ayat selepas ayat tersebut.

"Ya Allah..." nadaku kesal.

"Ingat tak..??" tanya ustazku.

Aku menggeleng. Memang menjadi peraturan, setiap kali kami selesai tasmi', ustaz Zaman akan 'menebuk' mana-mana ayat yang telah kami hafaz, setiap hari. Jika lepas, muka surat yang kami tasmi' pada hari tersebut akan lepas. Jika tidak, kami terpaksa tasmi' semula muka surat tersebut keesokan harinya. Hal ini bertujuan supaya kami sentiasa mengulang ayat-ayat al-Quran yang telah dihafaz.

"Cuba ingat-ingat balik.." pinta ustazku.

"Tak ingat, ustaz. Tu ayat bawah sekali kan? Ana tak ingat apa awal muka surat sebelahnya tu..maaf ustaz, ana tak mengulang muka surat tu." aku memberikan tekaan dan alasan.

"Emm.. Betul tak ingat?" tanya ustazku lagi untuk kepastian.

"Tak.." jawabku sambil tunduk tanda malu.

"Cuba muhasabah diri balik, sepanjang hari ini dan semalam, ada buat dosa apa-apa tak? Dosa dengan Allah, dosa dengan ibu bapa, dosa dengan guru-guru atau dosa dengan kawan-kawan.." soal ustazku dengan tenang.

"Astghfirullahal 'azhiim..." aku beristighfar sambil kepalaku ligat memikirkan dosa-dosa dan kesalahan yang mungkin sudah aku lakukan tanpa aku sedar.

Persoalannya aku ingat sehingga ke hari ini, untuk menjadi muhasabah buat diriku dan orang-orang yang membaca coretanku ini.


************************

"Eh, apasal panas sangat bilik aku ni?" getus hatiku sendirian.

"Astaghfirullah..mungkin banyak dosa ni.." aku menduga walau ku tahu kipas siling tidak di'onn'kan.

************************

Kadang-kala kita gemar menyalahkan orang lain dan memberikan pelbagai alasan yang kreatif dan praktikal, akan tetapi kita lupa akan dosa-dosa yang telah kita lakukan yang mungkin sedikit sebanyak menjadi hijab kepada amalan seharian kita.

"Ya Tuhanku, maka janganlah Engkau jadikan aku dalam golongan orang-orang yang zalim."
(Surah al-Mu'minun : 94)

Moga bermanfaat. Selamat meneruskan ibadah di bulan Ramadhan. Tinggal beberapa hari sahaja lagi. Jangan disia-siakan.

Wallahu a'lam.

~ Aslih Nafsak Wad'u Ghairak ~

4 comments:

fatin nazihah ashari said...

erk.........

headshot

syukran!

'aishah jauhara said...

erk....

sy x tembak pun..^^

la ba's..satu perkongsian bersama..moga bermanfaat~

ibnusina said...

lekas istigfar kalau ad buat dosa..nice entry..syuran atas perkongsian..

'aishah jauhara said...

la syukron 'alal wajib.. ^_^'
jazakallah~