MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Thursday, September 9, 2010

Entah kenapa..


Bismillah wal Hamdulillah.

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.
Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. penghulu sekalian umat.

Tak tahu entah kenapa entry ini dibuat. Ada sesuatu yang ingin diungkapkan, tapi entah kenapa tidak bisa diluahkan. Ada sesuatu yang ingin dibicarakan, tapi entah kenapa tidak pandai mengekspresikan dengan penulisan. Namun, mudah-mudahan ada manfaat dari tulisan ini.

Hari ini, tanpa disengaja, ramai sahabat yang meminta diri ini memberikan nasihat dan pendapat kepada mereka. Terasa berat untuk memulakan, namun terasa ringan bila di pertengahan.

Seringkali merasakan diri ini tidak layak untuk berbicara sebegitu rupa, kerana bimbang diri ini tidak mampu melaksanakan apa yang diungkapkan. Sesiapa sahaja tidak sanggup dilaknat oleh Allah tatkala diri dianggap bermuka-muka. Moga segala yang dianjurkan dan apa yang diajarkan oleh Rasulullah dapat kita sama-sama laksanakan dengan hati yang terbuka dan ikhlas.

Jika diri ini tidak dijagaNya, pasti diri ini hanyut sehingga entah ke mana. Mungkin hari ini kita menggembirakan orang yang berduka, menegur orang yang berbuat khilaf, menasihati orang yang sedang kusut fikiran, namun diharapkan masih ada insan yang sudi menegur atas segala salah silap serta kekhilafan diri yang dilakukan secara sengaja ataupun tidak.

"Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat?
Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan."
(Surah as-Soff : 2-3)

Mohon dijauhkan dari Allah dari segala amalan yang membawa kemurkaanNya, secara sengaja ataupun tidak.~




Sesungguhnya serendah-rendah martabat ukhuwwah seperti yang dinyatakan oleh as-Syahid Imam Hassan al-Banna adalah 'Salamatus Sodri'. Berlapang dadalah sesama Muslim. Moga rahmat dan kasih sayang Allah bersama kalian.

Wassalam.

al-Faqirah ilallah..

~ Aslih Nafsak Wad'u Ghairak ~

2 comments:

baincardin said...

Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri!!!~ :) Maaf zahir dan batin ye..:)

'aishah jauhara said...

Salam 'Eid Fitri.
Terima kasih. Maaf zahir dan batin.. ^^