MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Wednesday, August 5, 2009

Mask VS Purdah..


Bismillah..walhamdulillah..

Sebelum apa2, maaf..gambar kat atas ni, tidak ada kena mengena ye antara yang hidup ataupun yang meninggal dunia..he..

Hari ni kelas habis sampai pukul 12.30 lebih kurang. Madam Paridah bagi keluar awal sikit. Lepas kelas jumpa madam, tanya math jap. Dalam perjalanan pulang ke dorm (agak jauh sebab terletak di kawasan brothers..), mata memandang ke sana sini, melihat gelagat sorang2 yang memakai 'mask'. Mana tidaknya, wabak baru yang datang tanpa diminta sangat membimbangkan. Tadi dekat board di Blok C, bersebelahan dengan satu department ni, dah dikeluarkan satu notis. Macam2 saranan yang disyorkan, antaranya dengan memakai 'face mask'.

Betapa ramai yang demam, selesema, batuk, etc berada dalam kondisi yang tidak menentu sekarang. Kalau gi jenguk kat clinic, ramai beno orang nak buat medical check-up. Al-maklumlah, al-wiqayatu khairum minal 'ilaj.. Bimbang2, sakit yang datang itu merupakan tanda2 wabak tersebut walaupun ianya hanyalah sakit or demam biasa sahaja. Tidak kurang juga, ada jugak yang tambah wabak baru, B1N1..haa..yang ni memang tak lama la..ada je yang kene nanti..

Berbalik kepada tujuan sebenar..actually, pagi tadi ada dapat mesej dari sorang kawan. Dia tanya, bila nak pakai 'mask'? Dengar kata kalau tak pakai kena saman nanti..lebih kurang macam tu la.. Aduih..saman pulak dah.. Emm, baru2 ni ada jugak terdetik, daripada pakai 'mask', lebih baik pakai purdah (advantage bagi sesiapa yang mengenakan purdah di luar kampus). Takde la sesak nafas sangat.. Sama je pun.. Tapi, nak buat macam mana. Pelajar dilarang sama sekali memakai purdah di dalam kampus. Thus, disebabkan diorang nak elak daripada apa2 terjadi, lebih baik kita cegah..mask pun mask lah.. (tapi ana tak pakai pun lagi..he..) Dan ana baru dapat berita, mangsa korban wabak Influenza A (H1N1) telah bertambah 2 orang lagi, menjadikan jumlah korban sejak 2 minggu lalu, 11 orang..

Bila disebut mengenai 'purdah' @ 'niqab', apakah hukum dari segi pemakaiannya? Bila masa kena pakai? emm.. Ustaz Azhar berpendapat bahawa..:

"Aurat wanita dihadapan lelaki ajnabi ada dua pendapat ulamak. Pertama sekelian badan melainkan kedua tapak tangan dan wajah manakala pendapat kedua pula sekelian badannya termasuk wajah adalah aurat yang wajib di tutup.

Pendapat pertama adalah ulamak2 mazhab Hanafi dan Maliki dan pendapat kedua pula ialah ulamak2 mazhab Syafie dan Hanbali.

Bagi pendapat yang mengatakan muka dan dua tapak tangan bukan aurat itu tetap mewajibkan wanita memakai hijab yang menutup wajah. Perintah tutup ini bukan kerana wajah adalah aurat tetapi sebab menutup pintu fitnah. Memang kita tak dapat menafikan wajah wanita adalah sebesar2 fitnah yang mengundang berbagai maksiat dan dosa.

Cara terbaik bagi wanita pada zaman sekarang ini tiada lain melainkan memakai hijab yang menutup wajahnya memandangkan kebanyakkan lelaki pada zaman sekarang adalah fasiq dan tidak bermoral.

Jangan kita terkeliru dengan perkataan hijab dan aurat. Hijab adalah jauh berbeza daripada aurat.

Aurat bermaksud suatu yang wajib ditutup sekalipun dari pandangan mahramnya sendiri manakala hijab adalah suatu yang lebih dari sekadar menutup aurat.

Kepada sesiapa yang mahukan penjelasan dan dalil2 yang terperinci tentang kewajipan berpurdah ini silalah merujuk kitab "Tafsir Ayaatul Ahkam karangan Syeikh 'Ali As-Shobuni" juzuk ke 2 muka surat 103-126.

Di sana boleh kita lihat kesemua dalil2 dari Al-Quran & Sunnah dan perkataan Abu 'Ala Al-Maududi tentang kesalahan orang2 yang mengatakan wanita tidak perlu memakai hijab yang menutup wajahnya."

-http://ustazazhar.com/v1/fiqh/pemakaian-purdah.html-

Entry seterusnya ana akan postkan mengenai 'Purdah Antara Perbandingan Hukum' oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi..

Sekian, jaga diri, jaga ibadah, jaga kesihatan, jaga kebersihan, jauhi H1N1.. Wallahu a'lam..

1 comment:

Salhatul Asma Ruslan said...

Assalamualaikumm adik aisyah,

nnti dah pakai bgtahu ye.Nak ambik gamba ngan mu...(^^,)