MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Sunday, December 11, 2011

Bilakah Masanya..?


Bismillah wal Hamdulillah.

Cepat je masa berlalu kan? Dah nak sampai ke penghujung semester dah untuk sem ni. Sampai bapa saya ingat saya masih 1st year in study.

Bila hari-hari kita disibukkan dengan assignments, exam, quizzes, presentations, meeting, juga hal-hal lain, pasti ada sedikit dari hati kita terlalai dengan urusan-urusan menghadapi hari yang pasti tiba, yakni hari Qiamat.

Usah kita bertanyakan bilakah berlakunya Hari Pembalasan, namun tanyalah pada diri kita, apa persediaan yang kita sediakan untuk dijadikan bekalan di akhirat kelak.

Masa itu emas. Harga emas memang mahal. Maka, harga masa itu tersangatlah mahal. Kerana apa, kerana emas kita boleh beli bila-bila masa dan di mana-mana sahaja yang kita mahukan dan bilamana kita mampu memilikinya. Namun, masa, bolehkah kita membelinya? Emas, jika hilang, menangis tak sudah lah kita. Namun, kita bisa membeli emas yang baru. Masa, jika hilang, bisakah kita mendapatkannya semula? Menangis air mata darah sekali pun, kita tak kan dapatnya kembali..




Setiap kali saya ingin membaca Surah Al-'Asr, pasti saya rasa gerun dan takut, serta serba salah. Nak menangis pun ada. Rasa kerdil je diri ni. Kita bercakap soal masa, sedangkan kita, adakah seorang yang betul-betul peka dengan kehadiran ia yang tidak akan kembali lagi..




Juga, bila menjangkau usia-usia awal 20-an sebegini, soalan famous yang datang adalah, "Bila nak kahwin?", "Bila turn si adik pulak?". Mahu saja saya menjawab, "Wallahu a'lam. Bimbang-bimbang ajal yang tiba dahulu.."


Tapi disebabkan nak raikan persoalan mereka, jawapan selamat yang diberikan, "Esok..." ;)


Sekian.

~ Aslih Nafsak Wad'u Ghairak ~

No comments: