MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..


Sunday, November 27, 2011

Hujan, Punya Makna..



Bismillah wal Hamdulillah.

Teringat hadith Nabi Muhammad sollallahu 'alaihi wasallam,
"Berdoalah pada waktu mustajab do'a, iaitu sewaktu pasukan tentera bertempur, waktu mendirikan solat, dan ketika hujan turun." (Hadith Riwayat Abu Daud)
Saban hari, bumi kita dilimpahi dengan air hujan yang turun dari langit. Percaturan yang Allah tetapkan ini pasti ada maksud dan hikmah yang tersembunyi, meskipun manusia terpaksa meredah hujan yang lebat beserta angin kencang, banjir, dan sebagainya. Tidak terkecuali, sebahagian dari kita merungut dan 'menyalahkan' hujan kerana turun bukan pada masa yang mereka inginkan.


Sukar kan untuk menjadi hambaNya yang bersyukur? Mampukah kita menjadi golongan sedikit yang Allah pernah janjikan syurga? Payah kan?

Tapi ianya tidak mustahil. Namun, ramai manusia terlupa dan tidak tahu akan hadith Nabi seperti yang telah dinyatakan di atas. Saat turunnya hujan adalah antara waktu mustajab (Allah perkenankan) doa kita. Kekerapan turunnya hujan kebelakangan ini, barangkali Allah sedang memberikan kita peluang dan ruang untuk perbanyakkan doa kepadaNya.

Do'a lah apa sahaja, asalkan tidak bertentangan dengan syariatullah dan sunnatullah. Anda mahukan keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan? Anda mahukan kemudahan dalam menghadapi kesukaran? Anda mahukan kekuatan untuk hidup yang penuh dengan cabaran? Anda mahukan kesihatan yang berpanjangan? Anda mahu dikurniakan seorang isteri atau suami yang setia dan bersefahaman? Anda mahukan anak-anak yang taat dan budiman? Anda mahukan mati dalam keadaan sebaik-baik pengakhiran?

Hati perlu ikhlas, sabar dan redha. Siapa sahaja anda, anda layak untuk meminta pada Yang Maha Mendengar. Kerana sifatNya kekal, dan Maha Memberi. 

Benarlah akan kata-kata, HUJAN ITU RAHMAT.. :)

Sekian.

~ Aslih Nafsak Wad'u Ghairak ~

4 comments:

Nuruddin Azri said...

salam.nice post.

besarlah harapan saya untuk admin blog ini supaya me'link'kan blog saya pada blog ini.cukuplah sekadar pautan itu.dan saya sendiri pun sudah linkkan blog ini di dalam blog saya.

moga sama2 dpt kongsi ilmu utk menegakkan Islam dan meneruskan hunusan pena2 dakwah.

apa2 pun semuanya tertakluk kepada admin blog ini sama ada handak bersetuju dgn perkongsian ini atau tidak.

sama2 dpt manfaat.

boleh lawati saya di

http://nuruddinazrizulkifli.blogspot.com/

'Aishah Jauhara said...

Terima kasih atas kunjungan..

nikza said...

K.asma' dh kawin ker?...Barakallah..Semoga ikatan perkahwinan itu kekal hingga akhir hayat..kirim salam kt kakak..

malam imlek said...

seberapa besar rasa syukur kita, sebesar itu juga kita bisa mengetahui makna hujan :)