MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..


Friday, August 19, 2011

لو كان بيننا الحبيب


ِAlhamdulillah, masih diberi peluang untuk beribadah dan berbakti sehingga ke saat ini.

Saya berkesempatan untuk mengikuti satu program tadarus Al-Quran yang diadakan sejak 1 Ramadhan lalu, anjuran Masjid Al-Hasanah, B. B. Bangi.

Satu hari, sedang bertadarus, Puan Hidayah (yang merupakan Timb. Pengarah penganjur, juga merupakan ahli satu group tadarus dengan saya) datang menyapa saya, sebelum beliau berlalu untuk melakukan sedikit kerja. Katanya,

"Aishah, nanti dah habis tadarus, bagi sedikit tazkirah ye. Tak kisah la pasal apa-apa pun. Baca sikit tafsir dalam Al-Quran pun jadi la.."

Saya terdiam, lalu mengangguk, tanda setuju barangkali, tak sanggup untuk menolak permintaannya.


Kebetulan waktu itu kami sedang bertadarus Surah Al-Hajj, Al-Mu'minun, An-Nur, Al-Furqan dan Asy-Syu'ara'. Saya fikir, elok juga kalau sentuh sedikit intipati dalam Surah Al-Mu'minun.

Sedang khusyuk menyemak bacaan ahli tadarus, terdengar makcik-makcik di sebelah saya rancak bersembang. Saya tersenyum. 

Tiba saat tugas saya untuk memberikan tazkirah buat diri saya dan ahli-ahli tadarus yang lain, yang kesemuanya berpangkat 'makcik' ^^, plan saya bertukar.

Tidak semena-mena saya mengambil satu ayat di dalam Surah Al-A'raf, ayat 204.

وَإِذَا قُرِ‌ئَ الْقُرْ‌آنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْ‌حَمُونَ 
 Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.

Saya cuba menyampaikannya dengan cara elok dan berhemah, bimbang ada yang tidak dapat menerimanya jika disampaikan dalam keadaan yang memerli dan menyalahkan mereka. Satu situasi saya selitkan dalam tazkirah saya buat renungan mereka amnya dan buat saya khususnya,

"Saya selalu andaikan, jika Rasulullah ada bersama kita dalam tadarus ini, dan Rasulullah sedang membaca ayat-ayatNya, lalu kita di tempat kita bersembang dengan orang di sebelah, agak-agaknya bagaimana perasaan Rasulullah? Tergamakkah kita melakukan hal sedemikian dihadapan baginda?"

Bukan hanya makcik-makcik itu yang tersentak, saya juga seakan 'disimbah asid' dan seolah-olah ingin mengalirkan air mata di saat itu..

لو كان بيننا الحبيب

~ Aslih Nafsak Wad'u Ghairak ~

No comments: