MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Thursday, July 1, 2010

Pesona Wanita Memancarkan Cahaya Islam : Fatimah Az-Zahra'


Bismillah wal Hamdulillah.


Thanks to Allah, The Almighty.

Last monday, I just got a present from someone.



A book. Motivational book.

"Fatimah az Zahara : Wanita Solehah..Sinaran Zaman" by Rosline Harun.

Thanks a lot to the sender. I'm very appreciated it.

This book tells the conducting of leading women from birth to the environmental nature of marriage, and until she met at the end of her life.

So fantastic!

***************************

Maaf, buku ni dalam Bahasa Melayu. Sengaja memulakan pendahuluan pada entry kali ini dengan bahasa asing.

Sedikit ingatan buat semua tentang mulianya Sayyidatina Fatimah ketika hayatnya. Sehinggakan Rasulullah SAW bersabda,

"Fatimah sebaik-baik wanita sebagai ahli syurga."

"Apabila tiba hari kiamat, ada seruan dari perut Arsy, 'Wahai makhluk Allah, pejamkanlah mata kamu sehingga Fatimah binti Muhammad melalui As-Sirat."

Fatimah az Zahara juga merupakan wanita yang paling dikasihi oleh Allah SWT dan RasulNya. Rasulullah SAW bersabda,

"Fatimah adalah sebahagian dari diriku, siapa yang membuatnya marah bererti membuatku marah."

"Wahai Fatimah, sesungguhnya Allah murka kerana kemarahanmu dan Allah redha kerana keredhaanmu."

Fatimah, selain cantik wajah dan paras rupanya (sehingga disebut sebagai bidadari jelmaan manusia) juga terkenal dengan kebijaksanaan fikirannya. Beliau juga digelar Ummu Abiha (ibu dari ayahnya) kerana peranannya yang begitu besar di dalam kehidupan ayahandanya tercinta, Nabi Muhammad SAW.

Ringkasnya, Fatimah az Zahara adalah wanita sempurna seindah namanya, baik sebagai anak, isteri dan ibu mahupun sebagai dirinya sendiri.

Beliau adalah tauladan buat semua kaum wanita sepanjang zaman~


PERNIKAHAN DENGAN SAYYIDINA ALI


Rasulullah SAW berkata kepada Ali,

"Bergembiralah kamu. Sebenarnya, Allah telah menikahkan kamu dengannya sebelum aku menikahkan kamu di bumi ini. Sebelum engkau datang, Malaikat Jibril telah datang kepadaku dari langit dan memberitahu, 'Wahai Muhammad, Allah telah memerhatikan bumi dan kemudian memilih engkau antara ciptaan-ciptaanNya untuk mengutuskan risalah. Kemudian, Dia melihat lagi ke bumi dan memilih untuk engkau seorang saudara, penolong, sahabat dan menantu. Nikahkanlah dia dengan Fatimah. Malaikat-malaikat sangat gembira akan perkara ini. Wahai Muhammad, Allah telah mengamanahkan supaya engkau menikahkan Ali dengan Fatimah dan memberitahu kepada mereka berita gembira tentang akan kelahiran dua orang cahaya mata yang bersih, suci dan baik serta paling utama di dunia dan akhirat'. Wahai Ali, sesungguhnya malaikat itu tidak pergi meninggalkan aku sehinggalah engkau datang mengetuk pintu."


PANDANGAN FATIMAH AZ-ZAHARA TENTANG KAUM HAWA


Sayyidina Ali telah berkata,

"Kami sedang bersama-sama Rasulullah SAW dan baginda ada bertanya kepada kami: 'Beritahuku, apakah yang paling baik bagi kaum wanita?'. Tetapi, kami semua yang berada di situ tidak mengetahui jawapannya sehinggalah kami bersurai. Aku telah pulang berjumpa Fatimah az-Zahara dan bertanya akan soalan yang telah diajukan oleh Rasulullah SAW dan mengapa pula kami tidak dapat menjawabnya. Fatimah berkata, 'Aku mengetahuinya. Perkara paling baik bagi kaum wanita ialah mereka tidak memandang lelaki dan lelaki tidak memandang mereka'. Kemudian aku kembali ke tempat Rasulullah dan berkata kepadanya, 'Wahai Rasulullah, tadi engkau telah bertanya kepada kami apakah perkara yang paling baik untuk wanita. Perkara yang paling baik bagi wanita ialah mereka tidak memandang lelaki dan lelaki tidak memandang mereka'. Rasulullah SAW bertanya kepadaku, 'Siapakah yang memberitahumu sedangkan tadi kamu mengatakan kamu tidak tahu akan hal ini? Fatimah adalah sebahagian daripadaku'."

**********************

"Sebaik-baik wanita syurga adalah
Khadijah binti Khuwailid, Fatimah binti Muhammad,
Asiah binti Muzahim dan Maryam binti Imran."

Wallahu a'lam.

~Aslih Nafsak Wad'u Ghairak~

7 comments:

akrasha said...

salam..
mcm best je buku tu..
bile kak aisyah nak hadiah kat saye??
hehe..

Anonymous said...

Last monday, I just got a present from someone.

siapakah? hehe

'aishah jauhara said...

akrasha:
w'lam. mmg best pun buku tu..
nak hadiah apa? tunggu masuk darul quran dulu ye.. he~ :)

anonymous:
errr..emm..someone who is quite special to me.. ;)

Anonymous said...

waa... =)

'aishah jauhara said...

^_^

sof_16 said...

salam.
best3, akhirnye dh dpt tau quote..
wanita yg baik tidak memandang dan dipandang tu drpd siapa..
syukran sis!

'aishah jauhara said...

=) 'afwan..