MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Sunday, June 6, 2010

Sambungan.. [Taklifat Baru]


Taklifat Baru..

"Assalamua'alaikum. Baiklah, pagi ini cikgu ingin memperkenalkan seorang guru baru yang akan mengajar subjek Matematik bagi kelas kamu. Memandangkan Cikgu Latifah sudah ditukarkan ke sekolah lain, jadi cikgu ini akan menggantikan tempat beliau." ujar Cikgu Salbiah, guru kelas 4 Al-Fateh di sebuah sekolah menengah agama di kampung halaman Na'ilah al-Farafishah. Sementara itu suasana riuh menyelubungi kelas tersebut.

"weh..comeynye cikgu ni..bla..bla..bla.."
"mak aiii..kalah Erra Fazira..bla..bla..bla.."
"sopan betul cikgu ni...bla..bla..bla.."
"wah..sejuk mata memandang..bla..bla..bla.."

"Baiklah cikgu. Saya tinggalkan cikgu untuk buat apa-apa yang patut. Saya ada kelas pula selepas ni." kata Guru Kelas itu tanda untuk mengundur diri.

"Ok. Terima kasih banyak-banyak cikgu. InsyaAllah saya akan lakukan yang terbaik." Jawab Ila dengan tenang.


***********


"Assalamu'alaikum warahmatullah. Apa khabar semua?". Cikgu baru itu memulakan kalam.

"Wa'alaikumussalam warahmatullahi wabarokatuh."
"Alhamdulillah sihat, cikgu..".

Balas pelajar-pelajar di kelas itu dengan penuh bersemangat.

"Cikgu...Ta'aruf dulu cikgu..". Kata salah seorang pelajar cuba mencari 'alasan'.

"Taktik lama..aku dulu macam ni juga..buat alasan supaya tidak belajar..huhu". Ila hanya berkata dalam hatinya.

"wah2..bagusnya..dah pandai mengaplikasikan rukun usrah yang pertama ye..". Guru baru itu sudah mula berjenaka.

"hahaha.."
"kahkahkah.."
"kwang kwang kwang.."

Pelbagai ragam pelajar-pelajarnya ketawa.

"Ok ok.. Hari ini kita akan buat sesi ta'aruf sahaja. orait?". Ila meneruskan kata.

"OK!!!!". jawab para pelajarnya dengan riang.

"Maafkan saya, cikgu.". Ketua kelas, Aziz bangun meminta izin untuk bercakap.

Suasana kelas terdiam sebentar.

ketaqq.. (bunyi pen jatuh)

"Cikgu.." dengan nada yang serba salah.

"Maafkan saya.."

"Izinkan saya ke tandas, cikgu.." Aziz memperlihatkan muka 'kesian'.

"cehhh...apa la ajis ni..buat suspen je..maklum la..best student..mana pernah nak tinggal belajar.."

"hahaha.."

Suasana kelas kembali riuh.

"Ok student..sudah2.. Erm, awak boleh pergi." memberi izin kepada Aziz.

"Baiklah. Awak semua yang perkenalkan diri dulu. Bermula dari yang kiri sekali. Sebutkan nama penuh, nama panggilan, tempat tinggal dan cita-cita."

"Nama saya Abdullah Fahmi bin Samsudin. Boleh panggil Fahmi. Rumah saya di Kampung Siasah, dekat-dekat sini je.. dan cita-cita ingin menjadi seorang Pensyarah yang hafiz Quran.."

"waaaa...". rakan-rakannya bersorak memberi sokongan gamaknya.

"Terima kasih. Ok,teruskan.."

.........
.........
..........


*************


"Cikgu, cikgu la pula perkenalkan diri.." pinta seorang pelajar.

"Oh,turn cikgu pula ye.. Nama penuh cikgu, Na'ilah al-Farafishah binti Salahuddin al-Ayubi. Boleh panggil Cikgu Ila. Cikgu tinggal bersama dengan mak dan ayah di Kampung Tarbiyah, kampung sebelah je.. Cikgu anak tunggal. Erm, itu sahajalah."

"Baiklah. Kamu semua boleh tanya apa sahaja yang kamu mahu. Dan sama ada cikgu nak jawab atau tidak, terpulang kepada cikgu..". Cikgu Ila tersenyum.

"Cikgu, umur cikgu berapa". Soalan famous lah katakan..

"Umur cikgu 24 tahun."

"Err..excuse me teacher..cikgu dah kawen belum..??" Soalan cepu cemas ni..

"Agak-agak..?"

"Dah.."
"Belum.."
"Tunang baru kot.."

Macam-macam jawapan yang mereka berikan.

"Cikgu masih 'single' but not available.." Ila melirikkan senyuman.

"Wah cikgu..tak lama dah kot.."
"Haha..melepas la cikgu-cikgu lelaki kat sini.."
"Oit..diam la..ada ke cakap macam tu.."

"Ermm.." cikgu baru itu hanya tersenyum melihat gelagat mereka.

"Memandangkan masa pun hampir tamat untuk kelas cikgu pada hari ini, cikgu teringin untuk berkongsi satu firman Allah di dalam Surah al-An'am, ayat 31 yang bermaksud:

[Sungguh rugi orang-orang yang mendustakan pertemuan dengan Allah, sehingga apabila kiamat datang kepada mereka secara tiba-tiba, mereka berkata, 'Alangkah besarnya penyesalan kami terhadap kelalaian kami tentang kiamat itu,' sambil mereka memikul dosa-dosa di atas punggungnya. Alangkah buruknya apa yang mereka pikul itu.]

"Boleh faham apa yang cikgu ingin sampaikan..?"

"Faham, cikgu.."

"errr..dasyat.." getus hatinya. Lain yang dia andaikan, lain yang mereka jawab.

"Baiklah, setakat ini sahaja."

"Oh ye..selepas dari ni, setiap kali kelas cikgu, cikgu nak salah seorang dari kamu untuk memberikan sedikit tazkirah untuk kita semua 5 minit sebelum kelas berakhir. Tidak perlu lama, dalam masa 3 minit pun cukup. Ok?"

"Minggu depan kita mulakan dengan Aziz ye.."

"Baik cikgu.." Jawab Aziz, pasrah.


To be countinued, insyaAllah.. ^_^'

6 comments:

ieylanor said...

cepat2 update ^,^

'aishah jauhara said...

aik..baru je update ni kan.. :)

anje MH said...

btol3.....update3!!!eager to know what's next....huhu...
nice story dik!!!!

'aishah jauhara said...

owh..update cter ni ke..?

emm..bln dpn plak kot baru update..hehe

Anonymous said...

Bismillah...

Ingatkan citer aper tadi...

ps:Takpa2 asalkan memancaqkan cahaya udah

'aishah jauhara said...

errr..memancaqkan cahaya..??
^_^'