MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..


Saturday, June 13, 2009

Apabila Hijab Diperlekehkan..


Ringkasan pendapat mereka tentang aurat muslimah/tudung:

1. Pakaian tidak mencerminkan keimanan seseorang.

2. Menentang undang-undang tentang tentang pakaian wanita (kod etika dalam berpakaian). Bagi mereka wanita berhak menentukan bentuk pakaian yang mereka hendak pakai berdasarkan keimanan masing-masing. Undang-undang adalah bentuk paksaan. Paksaan adalah bertentangan dengan Islam

3. Menyangkal pandangan bahawa al-Quran secara jelas dan terang menentukan bentuk pakaian muslimah.

4. Menganggap bahawa penafsiran tentang pakaian muslimah sering dilihat dalam konteks budaya dan sejarah Arab kurun ke 7 Masihi.

5. Menurut mereka: Jenis pakaian yang dipanggil jilbab ini, yang dipakai oleh wanita bangsawan Arab Jahiliyyah, menandakan mereka sebagai wanita terlindung dan mesti dihormati di khalayak ramai. Akhirnya pakaian ini telah dijadikan pakaian yang dianggap sopan di zaman Nabi saw. Surah al-Ahzab, 33:59 memerintah kaum muslimat supaya memakai pakaian seperti ini. Dengan itu mereka akan dihormati dan tidak akan diganggu. Prinsip sejagat yang terdapat pada ayat tersebut adalah sikap menghormati kaum wanita, bukannya pemakaian jilbab, yakni pakaian yang khusus untuk satu budaya dan sejarah yang tertentu.

artikel dari:murobbi_87@yahoo. com

1 comment:

Siti said...

Salam Aishah,
Wah, tahniah2!!..Bakal org ekon la ni ek. Bleh r kongsi2 maklumat ngan sy sbb dlm course sy kne bljr jgk ekon. Semoga apa yg kita bljr nanti dpt membantu ekonomi org islam..God luck!
Salam mahabbah..