MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Wednesday, March 11, 2009

TIADA TANDINGAN!!!

Jangan salah paham pulak dengan tajuk nie..urm,tengah hari ni nak pegi masjid asy-syakirin balik..sepatutnye pagi ni sambung lagi pertandingan,semalam x abis..tapi xpe le maleh nak p pagi2,p petang sikit la waktu penutup..hurm..maksudnye tiada tandingan nie..bukannye apa,semalam tyme ana sampai2 je dalam pukul 9 lebih,ana tengok kat senarai nama untuk kategori 1-15 juzu',ana seorang je banat..???adeyh..ni maknanye bertanding sorang2 le..aisey..tapi orang kate tu rezeki la namenye,.alhamdulillah..nak jugak suh kte masuk kebangsaan..isk3..tapi bile tanya balik urusetia,kenape ana sorang je ni??x syok la..pastu depa kate,ana sorang je yang layak p ke peringkat akhir lepas tapisan dari pertandingan saringan hari tu..fuh..(ana sorang je??mane hafizah2 yang lain??err..hurmm..)memang ada niat nak tarik diri sebelum tu,mana x nye,persediaan entah ke mana,main sedap2 tawakal je..salah gune konsep tawakal tu..isy3..anok sapo la tu..huhu..tapi mak tetap bagi semangat..huh.semua mak nak anak dy berjaya kan..emm..meh nak cerita sikit pengalaman buat persediaan n masuk bertanding macam mana...

>>>urm..malam sebelum hari bertanding tu,kepala dah mula pening2,ye la kan,bukak m/s ni x kena,bukak m/s tu x kena..haa..tyme ni la baru nak gelabah..ada 3 juzu' lagi x ngulang..lagi2 juzu' 14,merangkak2,kalah baby baru blaja merangkak..he..teruk betul..(amaran:jangan ikut apa yang tak baik tau..) mak pun berleter la.. "tu la hang,.mak dah agak dah,la ni mula la pening la,nak muntah la,sakit kepala la..sapa suruh x ngulang awai2??lain kali dengaq cakap mak,patutnya dah struggle dari awal lagi!!"hua3.. p jugak la telan panadol acti fast 2 biji..bila dah start pening tu,ngulang apa pun x masuk..hoho..tidur memanjang hari tu..opss..malam tu tidur dalam pukul satu sambil mendakap al-quran..alhamdulillah..hebat betul kan..pagi tu,kebetulan masa tu terbangun lambat pulak..tindakan pun apa lagi,express tahap mega la..lepas solat,siap3..ana n kakak ana then bergegas ke stesen komuter dalam pukul 7 lbh r.sampai2 sana,tren baru berlepas..aduih..xpe2..lepas beli tiket,duk kat kerusi,ngulang jap juzu' 15..satg ntah2 kene tebuk surah kahfi kang, ternganga pulak..kui3..kakak ana yang sorang ni x abih2 ingatkan ana,ngulang2!!jangan sibuk duk buat benda lain..bagus2..ada yang mengingatkan..bila masuk dalam tren pun kakak kate,"cepat2 ngulang!"orait2..huu..mase tu x fikir dah,biar la orang nak pandang ke apa ke..moral:jangan ngulang last2 minute..huhu..k2,sambung lagi..sampai kat KL Sentral,beratur bukan main panjang..pastu ramai pulak orang duk tunggu kat bawah,guard tu tahan,x bagi lagi naik escalator..duk tunggu la sambil mulut terkumat-kamit..teror la konon..bila naik LRT pun,x habis2 lagi ngulang..sekejap2 tu,ana minta tolong kakak ana tebukkan..habis berlubang ana..gerudi,paku,skru,abis semua dia guna..kwang3..biar la..dipendekkan cerita..sampai je kat KLCC,tengah2 jalan,tiba2 terserempak dengan Jozan [bukan nama sebenar..he.,](kalau x silap dy kot,maap la x berapa nak cam sangat..err),tapi buat dek je la,takut salah orang..tapi kalau betul pun,xkan nak tegur kot..haha..betul3..dah2..lepas tu kami pun jalan2 keluar klcc pi masjid as-syakirin..sampai2 terus register,tengok2 giliran no 13,waktu petang..adeyh..lambat lagi rupanya..terketaq2 dibuatnye..ana awal2 dah cakap kat kakak ana,tengok la nanti,kalau dapat soalan juzu'12,13,14...duk tersengih je la depan hakim nanti..hua3..yang best tu,ana tengok kakak ana yang ketaq lebih,tangan dia bukan main sejuk..tapi memang r diakui dewan dy tu sejuk bangat,sampai kena keluar masuk pi toilet 2,3 kali sejam.haha..ana cari2 jugak,kot2 ada peserta yang ana kenal..student dq banat,ana sorang je.pulak tu peserta tunggal 1-15 juzu' wanita...lawak betul la..ana x bagitau orang lagi ni..so,siapa2 yang baca kat blog ni,dy tau r..huhu..yang student dq banin,ana x pasti ada ke x,x kenal belaka..sori maa..tengah2 dengar orang bertanding,kita kena cari ketenangan..huu..tapi la kan,kesimpulan yang ana boleh buat, kebanyakan yang masuk 1-5 juzu' ni baca x berapa lancar la..kenapa ye??emm,koreksi diri balik..hurmm..sampai la waktu makan tengah hari,x lalu nak makan tuh..makan sikit je,.tapi tengah2 nak amik makanan tu,ada la seorang hamba Allah ni menyekat perjalanan ana menuju ke tempat ambil makanan..tiba2 dia memulakan kalam,"enti dari daru qu'e ko?"terkezut ana..mamat klate mano la pulok ni??hak3..malas nak cerita bab tu..lepas makan,naik atas terus tempat solat,wudu' dah ada masa tu,alhamdulillah..ngulang2 sat,pastu solat..pas solat,amik quran ngaji lagi sampai pukul 2.30,baru turun kat dewan..masa tu jantung macam nak tercabut je..hanya Allah je yang tahu..lepas tu,tiba la giliran ana.jeng3.......tuuut...(kalau nak tahu,tanya sendiri empunya diri..he..segan la nak cerita..)hihi..apa yang ana boleh cerita,hakim fatih,hakim munabbih,penjaga masa,n pengerusi majlis semua tersengih kat ana..malu tuh..(ada la makna tu..hihi)lepas abis tu,duk tempat asal,terus hantar msg kat u.othman (hakim yang bagi markah,dia tengah duk kat dalam bilik khas)..ana pun taip la msg..."Salam ust.ana siti aishah jauhara ni.nak tanya,lepas ni ust nak balik rumah ke?rumah ust kat taman universiti kan?"..x lame pulak lepas tu,dapat msg dari ust,"maaf.ana nak kena balik pej bukit aman.stesyen komuter ana blh hntr"..huhu..xde..rumah ust ni dekat dengan rumah ana,ingatkan nak tumpang empat kaki,jimat sikit duit dan tenaga..he..lepas habis majlis dalam pukul 4,pi makan kuih sat,tiba2 ust pun mai datang jumpa ana..soalan first sekali ust tanya,"macam mana??awat tersangkut2 ni??"err,,terkaku sebentar..huhu..sengih je la..tak tau nak buat apa daa..last2 ust bagi tumpang,ust hantar kat masjid negara.dalam kereta ust,ada sorang ust ni dia tumpang jugak,namanya u.ihsan..imam masjid negara..ana sempat la tanya ust tu.."ust,ust kenal x ust saiful azhar?"x sempat ana nak explain,tiba2 dia jawab,"ada..kenapa?minat kat dia?"adeyh..ke situ pulak ust ni..huhu..pastu,ana cakap la.."xde la.dulu dia tu ust ana.."ermm..sambil2 tu sempat la kami sembang2 dengan ust2 tu..ust ada cerita cara pertandingan hafazan untuk tahun depan,konsep akan ditukar sikit..huu..mm,.solat asar kat masjid negara,then pi stesen komuter sendiri.turun je dari kereta u.othman,dapat missed call dari u.zaki..ah sudah..sure nak tanya pasal pertandingan ni..nasib baik x sedar masa ust call tu.kalau x,nahas..ingatkan dah terlepas..tiba2 dapat call dari u.dasuki pulak..mm,angkat je la..ust tanya,"ada kat mana tu??" pastu,ana jawab la "ada kat masjid negara ust."pastu ust tanya buat apa pi masjid negara?""solat asar ust"..ust kata,"aii..tengah solat bercakap ke??"ust ni laa.."tengah berjalan la ust.."....k,tamat bab tu..pas solat,sempat la amik gambar sikit2..pastu terus naik tren KL ke UKM..sampai je rumah,tengok2 kat depan pintu,ada terselit bunga plastik..main2 betul la abang ana ni..masuk2 je rumah,kakak ana dah syok bercerita..aikk..dia pulak yang lebih2..tapi xpe..ana dah paham perangai dia..kalau balik je,ada je cerita dia..cerita dengan penuh bersemangat pulak tuh..huhu..malam tu,ana terus menghadap laptop..mane x nye,sebelum bertanding,mak mengHARAMkan ana menghampiri laptop..!!huu..xpe2,,ada hikmah disebaliknye..emmm..habis cerita..urm,nak pi bersiap pulak ni..nak pi masjid as-syakirin le..si eikhwan (satu2nya anak saudara) ni pun dah mengacau ana dari td..
k la..tunggu keputusannya petang ni..hehehehe..k,wasalam..arigato!

No comments: