MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..


Friday, August 24, 2012

Sudah Terhantuk Baru Tengadah..


Bismillah wal Hamdulillah.

Masih punya kesempatan untuk menulis tatkala kondisi diri yang tidak berapa stabil. Hanya ingin berkongsi rasa dan berharap bisa memberikan manfaat pada sekalian yang membaca.

Jatuhnya semalam, sakitnya hari ini.

Tidak pasti bagaimana mahu mengekspreskan rasa sakit ini. Huhu. Al-kisahnya kelmarin, sambil memegang anak saudara, adik bongsu menolak saya dengan kuat dari belakang, dan masa dengan pantas berlalu, lalu saya terjatuh bersama anak saudara. Kebetulan lantai ketika itu licin, lalu saya tergelincir. Terbaring dalam keadaan mengereng, sambil memeluk anak saudara kerana waktu jatuh itu hanya memikirkan anak saudara agar dia tidak terkena apa-apa. Alhamdulillah, kepalanya terjatuh atas tangan saya, dan dia segera bangun.

Namun, saya terkaku terbaring di atas lantai tersebut, tidak mampu bangun terasa seolah tangan patah, barangkali kerana siku terhentak kuat pada lantai. Beberapa minit tidak dapat bangun. Keluarga semua berada di ruang tamu, kerana ada tetamu baru tiba. Tidak tahu bagaimana mahu meminta pertolongan. Akhirnya satu ketika, alhamdulillah bisa bangun juga. Dalam keadaan yang rasional, saya tidak tahu mengapa, saya langsung tidak memarahi adik saya. Dan terus mendapatkan anak saudara saya. Alhamdulillah katanya tidak sakit apa-apa.

Malam itu, siku saya mula membengkak. Sakit juga. Huhu. Sebelum tidur, bahagian leher sudah rasa tidak kena. Bangun keesokan harinya untuk menunaikan solat, leher terasa sakit sangat. Urat di bahagian leher membengkak, dan mula panas. Mungkin "tertarik" sewaktu terjatuh kelmarin. Dan sehingga ke saat ini, sukar untuk memberikan salam ke kanan di akhir solat, juga sukar untuk bangun setelah baring. Malah, kepala saya turut sakit kembali dan urat kepala mula membengkak. ^_^ Alhamdulillah..


Kata orang, "sudah terhantuk baru tengadah". Entah sesuai atau tidak peribahasa ini saya selitkan. Saat kita sakit baru kita rasa nikmatnya waktu sihat. Baru terasa berharganya waktu doa selepas solat. Baru terasa bertuahnya punya tubuh badan yang sempurna. Baru terasa ruginya tidak membaca Al-Quran sebanyak-banyaknya tika sihat.

Ada ketika, kita lupa bahawa Allah mengirimkan kasih sayangnya dengan menarik sebentar nikmat sihat. Ada kala, kita sangsi mengapa Allah mendatangkan ujian itu terhadap kita. Ada masa, kita tertanya-tanya mengapa seberat itu Allah menguji kita. Sedang tidak kita tahu, berjuta-juta manusia yang lebih sakit, lebih dhaif, lebih menderita dan serba kekurangan dari diri kita.
"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kau dustakan?" (Ar-Rahman)
Lantas, bersyukurlah atas segala kurniaan Allah Taala. Saya merasakan dengan datangnya sakit ini, Allah sedang menegur saya, dan mudah-mudahan Allah menghapuskan dosa-dosa saya. Begitulah manusia, bila dibelai, leka. Bila ditampar, marah. Bila disebat, menangis.
".. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya.." (Ibrahim : 34)
Asam garam kehidupan. Allah sengaja memberikan corak hidup kita serba warna-warni. Jika mendatar, tiada keunikan, hidup ini pasti hambar. Oleh sebab itu, adanya pahit manis, naik turun, suka duka dalam kehidupan, agar kita tahu bahawa bukan mudah untuk meraih syurga dan redha Allah, tanpa kita diuji. 

Ucapkanlah, "Alhamdulillah 'ala kulli hal.."

Moga beroleh rahmat dan kasih sayang Allah Taala tidak kira di mana kalian berada. Yakinlah, Dia sentiasa bersama-sama kita, dan pertolonganNya itu dekat.
"..Dan Dia bersama kamu di mana sahaja kamu berada.." (Al-Hadid : 4)
Wallahu a'lam. Sekian :)

#Tolong kalian doakan kesembuhan saya, dan juga pada bapak saya yang kini kurang sihat. Thank you in advance :)

~ Aslih Nafsak Wad'u Ghairak ~ 

5 comments:

insan_marhaen said...

Semoga diberi kesembuhan..insyaALLAH....

'Aishah Jauhara said...

InsyaAllah, aameen.. Terima kasih. Mohon doanya :)

rimbunhijau said...

Syafakillah...

btw, nice writing, keep it up!

Moga Allah redha ^^,

'Aishah Jauhara said...

Terima kasih.. :)

ahmad suhaib said...

syafakillah wa afa'. semoga mnjadi pnghapus dosa & hentian peringatan tanda kasih sayang Allah.