MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Friday, April 8, 2011

Tahniah Sahabat2 Gen9..


Bismillah wal Hamdulillah.

Kais pagi makan pagi
kais petang makan petang


Begitulah kehidupan yang boleh diibaratkan kepada seorang pelajar yang terpaksa berjimat-cermat menggunakan wangnya untuk keperluan masa hadapan. (perumpamaan yang hanya diberikan oleh saya) Less on consuming, more on saving.. ;)

Entry kali ini bertujuan untuk mengucapkan tahniah dan takziah kepada sahabat-sahabat seperjuangan satu generasi ketika sama-sama menuntut di bumi barakah Darul Quran. Satu halangan (mungkin juga dalam kategori 'peluang') telahpun dilepasi. Maka, beralih pula ke checkpoint yang seterusnya. Seusai sudah perjuangan di pusat asasi, teruskan mengorak langkah ke puncak degree.

Ya, hidup ini memang panjang, bukan? Panjang mana, kita tidak pasti. Jika kita hanya ditakdirkan untuk hidup selama 15 tahun, maka panjang itulah kehidupan kita di dunia. Namun seandainya Allah menakdirkan pengakhiran hidup kita sehingga mencecah satu abad, maka panjang itu jugalah bakti kita di dunia.

Justeru, kita diseru untuk menuntut ilmu Allah Taala sebagaimana sabda Nabi s.a.w:

"Sesiapa yang mahukan dunia, mestilah dengan ilmu. Siapa yang mahukan akhirat mestilah dengan ilmu. Dan sesiapa yang inginkan kedua-duanya, mestilah juga dengan ilmu."

Pepatah juga ada mengatakan:
"Sesiapa yang teguh, ia akan berjaya. Sesiapa yang bersungguh-sungguh, ia akan mendapat. Sesiapa yang menanam, kelak ia akan menuai. Sesiapa yang bersabar, ia akan beruntung, dan sesiapa yang kuat kemahuannya, ia akan mulia."

Untuk akhirnya, semoga berjaya saya ucapkan buat sahabat-sahabat yang bakal meneruskan perjuangan ke main campus, cawangan Kuantan dan Gombak. Yang ke Gombak, anda akan bertemu dengan saya lah. Tapi, maaf, terpaksa menjadi senior antunna :)

Untuk senarai nama yang bakal berhijrah ke Kuantan Campus dan Gombak Campus, boleh dapatkan di blog gen9 banat:




p/s: Maka, berbekalkan cuti yang agak panjang ini (mahu menuju ke bulan September kelak), ambillah peluang ini untuk mengulang hafazan Al-Quran yang seringkali kita jadikan alasan 'tidak sempat' mengulangnya ketika sesi kuliah dek kekangan masa dsb. Moga usaha yang bersungguh ini akan diambil kira di sisi Allah Taala. Mudah-mudahan, insyaAllah. Allah lah sebaik-baik tempat pergantungan.

Setakat itu sahaja. Wassalam.

Mantapkan Hafazan, Kurangkan Alasan.. (",)


~ Aslih Nafsak Wad'u Ghairak ~


3 comments:

nurulhusna said...

insya Allah....

alhamdulillah dengan peluang yg allah beri,

pacu nama HUFFAZ TEKNOKRAT sampai bila2 mencapai kecemerlangan. bukan saja dunia malah akhirat yg kekal abadi..

semoga Allah nilai setiap perbuatan adalah kebaekan dan pahala disisiNya.

syukran Aisyah.

jadi senior walaupun anda lebih muda dari mereka. Ahha.

Ibnu Mutalib said...

Assalamualaikum. ziarah semula seejak sekian lama,.. :-)

'Aishah Jauhara said...

~ Husna :
InsyaAllah. Sama2 panjatkan doa dan pergantungan pada Allah.

Senior totap senior..heh~ ;)

~ Ibnu Mutalib :
Wa'alaikumussalam warahmatullah. Terima kasih atas kunjungan saudara. :)