MUTIARA KATA..


NABI MUHAMMAD S.A.W. PERNAH BERSABDA:

"BUKANLAH KEMULIAAN ITU DENGAN MEMAKAI PAKAIAN CANTIK DAN BERSEGAK, TETAPI IA ADALAH DENGAN KETENANGAN (SOPAN SANTUN) DAN MERENDAH DIRI."

-RIWAYAT AD-DAILAMI-


Permata Agama yang diredhai ALLAH..

Sunday, April 21, 2013

Calon N26 Bangi, PRU-13..


Bismillah wal Hamdulillah..

Ambang Pilihanraya Umum (PRU) kali ke-13.

Jika dahulu, saya sungguh kagum dengan komitmen, keikhlasan, semangat dan kewibawaan bekas ADUN Bangi, Dr. Shafie Abu Bakar. Jadual hariannya tidak pernah lekang dari memenuhi jemputan dan mendengar keluhan dan masalah rakyat. Meskipun dengan kudratnya yang sedikit berumur, beliau tidak pernah mengeluh dan merungut dengan amanah yang beliau pikul. Ke mana-mana sahaja tanpa bodyguard. Tiada tempat khusus untuk sesebuah jemputan juga tidak menjadi satu masalah baginya, walhal beliau layak untuk mendapat semua itu kerana menyandang sebagai "wakil rakyat". Atas faktor akhlak dan budi pekertinya yang mudak didekati, saya sangat yakin dengan calon yang dibawa oleh parti yang sama dengan beliau untuk PRU-13 ini.

Ust Mohd Shafie Ngah, calon yang bakal bertanding mewakili PAS pada Pilihanraya Umum kali ini di N26 Bangi, bersaing dengan calon dari Barisan Nasional iaitu Datuk Mohd Zaidi Md Zain. Kebetulan punya nama yang sama dengan ADUN sebelum ini, ditambah dengan komitmen dan pengalaman sebelum ini sebagai YDP PAS Serdang, menambahkan kepercayaan saya pada kualiti yang beliau ada. Punya visi dan matlamat yang jelas, turut membawa manifesto Pakatan Rakyat, saya yakin dengan penuh jitu tarbiyyah yang telah diserapkan pada ahli oleh parti memberikan kekuatan rohaninya tersendiri, yang setiap tindakan dan percakapan disandarkan pada Allah Taala.


Tanpa meremehkan dan merendahkan pihak lawan, saya percaya masing-masing punya nilai dan kekuatan tersendiri. Apa sahaja niat dan perjuangan yang dibawa, serahkan pada Allah Taala sebagai sebaik-baik penilai. Yang pasti, rakyat bukan patung untuk disuap dengan kemewahan dan kekayaan, golongan yang boleh dizalimi juga tanpan diberikan hak dan kebebasan bersuara. Mahasiswa juga bukan golongan yang hanya menjadi pemerhati dan bersuara di sebalik selimut tebal, seolah-olah menyekat kebebasan berfikir dan menyatakan pendapat. Saya juga punya harapan bahawa Bangi dapat dikekalkan sebagai "Bumi" dan "Bandar Berilmu" pada masa akan datang :)

Anda rakyat, mampu menilai dengan kudrat dan akal sebagai seorang manusia. Undi anda penentu masa hadapan. Undi dan pilihlah calon yang anda yakini mampu memberikan kesejahteraan dan keamanan. Moga-moga ada saham yang Allah sediakan atas usaha kecil anda demi melihat rakyat terbela dan negara sentosa.

Salam rakyat marhaen! :)

#Like page:
https://www.facebook.com/pages/shafiengahcom/463155437071608?fref=ts

Juga layari:
http://www.shafiengah.com/

Sunday, April 14, 2013

Respon "Isu Donat"..



Bismillah wal Hamdulillah..

SRC Carnival '13 baru sahaja melabuhkan tirainya dengan Majlis Penutup pada jam 3.30 petang tadi dan berakhir pada jam 7 petang dengan pengagihan 19,300 donut kepada pelajar, rumah-rumah kebajikan, sekolah dan orang awam, setelah seminggu berlangsung. Sekalung penghargaan ditujukan khas kepada barisan komiti yang Sincere, Reliable dan Committed, yang diketuai oleh Saudara Faris Zaidi yang bertungkus-lumus menjayakan salah satu program besar SRC (Students' Representative Council) IIUM pada tenure ini. 

SRC bawakan kepada anda beberapa program yang diharapkan dapat membawa manfaat pada anda terutamanya komuniti UIAM. Antaranya, "Forum : Seni & Tamadun", "Usrah Musical", "International Women's Day", "X-Games", "National Leadership Conference" dan sebagai penutup program "Doughnuts of Hope" telah mencuri tumpuan orang ramai dan media hinggalah merentas benua.



Maka, kali ini, saya tertarik untuk memberikan sedikit respon berkenaan dengan "Isu Donat" yang kian hangat diperkatakan oleh orang ramai, baik berunsur positif mahupun negatif. Kenyataan yang akan saya gariskan sebentar lagi adalah hanya sebagai pandangan dan cetusan peribadi, bukan sebagai seorang exco SRC. Kerana bagi saya, meskipun sekiranya saya tidak menjadi exco, saya punya pandangan yang sama. Begini..

1) Fokus Kebajikan
Program "Doughnuts of Hope" adalah cetusan idea yang diberikan oleh tenure SRC sebelum ini, namun atas beberapa faktor, ianya tidak berjaya dilaksanakan pada tenure lepas. Lalu, SEKRETARIAT KEBAJIKAN SRC UIAM tampil menyambung idea dengan mengendalikan program ini dan menukarkan konsepnya serba sedikit. Maka, fokus utamanya adalah dengan memberikan atau membahagikan donat-donat yang disusun membentuk logo UIA yang besar, dapat diberikan secara percuma kepada komuniti UIA dan anak-anak yatim sekitar lembah Klang.

2) Populariti
Kami sesekali tidak mengharapkan sebarang populariti dan nama semata-mata, kerana fokus kami adalah kebajikan. Seandainya usaha ini tidak tercatat dalam Malaysia Book of Records sekalipun, usaha ini tetap dijalankan. Apa yang saya boleh katakan bahawa, tiada isu PEMBAZIRAN berlaku kerana semua donat dapat diagihkan sebaiknya. Alhamdulillah :)

3) Usaha Kecil
Kami beranggapan bahawa ini adalah usaha kecil kami dalam menyalurkan donat-donat ini secara percuma kepada orang lain, terutama anak-anak yatim. Kami cuba menyahut seruan Nabi yang mana kita perlu berbuat baik pada anak-anak yatim. Sekiranya anda mampu melakukan dengan cara lain, maka lakukan. Cuma, saya percaya, sebahagian besar dari kita langsung tidak punya usaha kebajikan yang kita lakukan terhadap golongan seperti ini. Rasanya tidak perlu mengutuk dan bercakap besar bahawa program ini adalah sia-sia, seandainya anda hanya memikirkan perut anda terisi setiap masa, tanpa memikirkan golongan yang disebut-sebut oleh Allah Taala di dalam Al-Quran.

4) Intelek Mahasiswa
Ramai yang menepis usaha kami dengan beranggapan bahawa mahasiswa UIA yang belajar pandai-pandai, hanya mampu melakukan "ini"! Saya kira, ini bukan satu isu merendahkan tahap keintelektualan kami, hanya kerana donat-donat ini. Program-program intelek yang telah kami anjurkan sebelum ini, tidak pula kalian berikan komentar dan respon yang positif. Lalu bagaimana ini? Jangan kerana sombong dan angkuh, bisa memperkecilkan usaha orang lain. Saya tahu anda hebat, berintelektual, berilmu dan kritis pemikiran, namun jangan dilupa, kalau bukan Allah yang izinkan, anda juga mungkin "berfikiran cetek" macam kami!

5) Donat
Usah menyalahkan donat, hanya kerana ia kami pilih sebagai makanan yang ingin dijadikan sadaqah dan saham buat kami. Usah menukar trademark UIA "The Garden of Knowledge and Virtue" kepada "The Garden of Doughnuts and Virtue". Barangkali jika kami gantikan donat itu kepada bunga cengkih, mungkin "isu bunga cengkih" pula yang disebut-sebut.

6) Kepuasan
Kami lakukan program ini bukan SAJA-SAJA. Kami dapat rasakan bahawa ada satu kepuasan dengan melakukan program ini dengan harapan menjadi satu ibadah tambahan yang dapat kami lakukan. Namun, kami terbuka dengan komentar anda semua yang tidak berpuas hati dengan objektif program ini.

Kami menerima kritikan-kritikan dan pandangan massa kepada kami dengan hati yang terbuka. Kerana kami beranggapan bahawa, kami masih baru belajar dan mungkin, anda tidak tahu objektif sebenar program ini.

Apa yang kami tahu, kami masih punya pelajar-pelajar UIA yang MENYOKONG kami, meskipun ada juga yang berlainan pendapat dengan kami. Kami masih mampu tersenyum, kerana kami TAHU apa yang kami BUAT.

Oh ye, nantikan pula program terbesar kami, iaitu CONVEST'13 dengan program-program yang lebih menarik! :)


Sekian :)

-Mahasiswi UIAM-